Avatar – O noua cultura ia nastere

Regie: James Cameron

Actori: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang

Titlu original: Avatar

Cel mai ambitios film al anului si cel mai captivant din punct de vedere vizual, Avatar, in regia lui James Cameron, s-a lansat in sfarsit pe DVD si Blu-ray, in format 2D. Filmul, castigator a trei Premii Oscar, este cu adevarat un fenomen unic in istoria cinematografica in special prin efectele vizuale si frumusetea peisajelor create care, fara doar si poate, te atrag in acea lume albastra si iti distrag atentia de la actiunea filmului care este mai putin ofertanta.

Cu un buget de aproape 270 de milioane de dolari, Avatar cheltuieste fiecare cent pentru a construi o lume perfecta, luxoasa, stralucitoare, flexibila, reala si ireala in acelasi timp, in care sa te arunci fara vreo umbra de indoiala si sa te lasi pierdut in ea. Ne-am obisnuit deja cu filmele care contin elemente create pe calculator, insa niciodata la un nivel atat de ridicat. Dupa 15 ani de planificat si realizat in detaliu un scenariu incredibil, James Cameron si-a ales cei mai talentati artisti IT care sa cosmetizeze perfect lumea din spatele ecranului.

O lupta pentru conservarea speciei

Avatar nu este o poveste de dragoste, dar nici un film de actiune. Avatar este exemplul perfect pentru o lectie de supravietuire si ocrotire a naturii. Cu un mesaj extrem de ecologist, Avatar intuieste corect punctele sensibile ale umanitatii si trezeste in publicul sau sentimentul de revolta impotriva incostientei propiei rase.

Desi filmul se intinde pe aproape 3 ore, nu ajunge sa te plictiseasca nicio secunda. Tot trucul consta in faptul ca intreaga actiune este fragmentata, iar James Cameron focuseaza atentia publicului pe protagonist – Jake Sully (Sam Worthington), un fost puscas marin paralizat de la brau in jos si tintuit intr-un scaun cu rotile. In momentul in care simti ca actiunea capata o linie monotana, James Cameron mai arunca un teaser, destul cat sa te ridice de pe scaun si sa te faca sa reactionezi. La fiecare impuls creat intram intr-un nou episod, unul mai intens decat precedentul pana cand deznodamantul ne ofera satisfactia pe care am mizat la inceput.

Intreaga actiune se desfasoara pe planeta Pandora, unde oamenii si-au castigat prin violenta dreptul de a exploata pamanturile bogate extraterestre. Insa oamenii nu sunt singurii locuitori ai planetei. Pe Pandora mai locuieste poporul Na’vi, niste fiinte de cateva ori mai inalte decat oamenii, de culoare albastra, care pretuiesc, mai presus de toate, armonia naturii. O echipa de cercetatori reusesc sa-l ridice pe Jake Sully de pe scaun intr-un mod neconventional, dar daca ne gandim ca actiunea se desfasoara in anul 2154, nimic nu mai pare imposibil. In plus, mobilizarea lui Jake este esentiala pentru evolutia filmului. Asadar, cercetatorii in frunte cu Dr. Grace Augustine (Sigourney Weaver) ii creeaza lui Jake un avatar asemanator cu Na’vi si il invata cum sa-l foloseasca astfel incat sa isi poata ascunda identitatea in fata populatiei extraterestre.

Miza este mare, iar Jake – militar de meserie – se gaseste plasat in centrul unui triunghi in care fiecare unghi lupta sa-si apere interesul. Pe de o parte se afla echipa de cercetatori care tanjeste dupa stilul de viata al Na’vi si doreste sa cunoasca in profunzime obiceiurile acestora, pe de alta parte se afla aripa armata a oamenilor de pe Pandora care vrea sa puna mana pe inestimabila roca, Unobtainium, o sursa inepuzabila de energie ce poate salva Pamantul, si in acelasi timp, o afacere extrem pe profitabila pentru cei care vor sa o comercializeze. Iar in cel de-al treilea unghi se afla insasi populatia Na’vi, ce nu doreste decat sa traiasca in pace si armonie, dar care stie sa se apara ori de cate ori e nevoie. Jake este pe rand aliatul fiecarui grup, dar la final face alegerea corecta.

Intre somn si stiinta, Jake devine una cu avatarul sau, incantat peste masura de noile oportunitati care se intrevad. Odata cu intrarea lui in padurile “pandoriene”, Jake Sully o cunoaste pe senzuala Neytiri (Zoe Saldana) care la inceput rade de el, apoi aproape ca-l omoara, pentru ca la final sa se indragosteasca de el. In plus, Neytiri este fiica conducatorilor poporului Na’vi si viitoarea lor indrumatoare.

In armonie cu natura

Filmul Avatar depaseste bariera stralucitoare data de sunet si imagine, iar regizorul James Cameron - propriile limite. Pe langa frumusetile de pe cromatica Pandora unde dinozaurii inca mai traiesc si pot fi domesticiti, dincolo de creaturile aproape mistice, la fel de rationale ca oamenii, care pot relationa cu animalele si copacii din jur, cel mai important sentiment transmis de film este acela legat de ocrotirea natrurii. Ceea ce am remarcat este faptul ca regizorul nu militeaza pentru o protectie a naturii care sa priveze omul de comoditate, ci propaga ideea ca acesta trebuie sa inteleaga ecosistemul in care traieste si sa ii utilizeze resursele astfel incat sa ii permita o regenerare completa.

Tot ce tine de Pandora este fantastic; este un paradis cosmic la care visezi toata viata. Chiar si locuitorii ei par perfecti datorita culorii serene pe care o au si a elegantei miscarilor. In antiteza avem oamenii egoisti si tirani, desfigurati atat sufleteste cat si fizic. Si totusi, unde e defectul acestui film hipnotizant? Din punctul meu de vedere, defectele sunt micile detalii gandite sa contureze cat mai bine lumea albastra, cum ar fi ritualurile de credinta, discursurile tipic americane sau cozile impletite tip intrerupator cu care se nasc Na’vi.

Trecand de aceste mici imperfectiuni care pana la urma participa la mentinerea atmosferei filmului, Avatar este categoric cel mai spectaculos film al momentului si unul dintre putinele filme cu substrat din ultima vreme.