Brad Pitt despre arta de a invinge in Moneyball

Regie : Bennett Miller

Actori : Brad Pitt, Robin Wright Penn, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffman

Titlu original: Moneyball

In lumea baseball-ului, cuvantul “moneyball” rezolva o problema esentiala in lumea sportului si anume cum sa evaluezi un jucator astfel incat sa formezi o echipa invingatoare. Pentru regizorul Bennett Miller, “Moneyball” devine o noua maniera de a face un film despre sport care sa prinda la un public larg. Ca obiectiv de a atinge culmile victoriei, filmul a reusit in misiunea sa doar partial. Cu Brad Pitt in rolul principal, drama atrage atentia publicului, insa incercarea de a transforma baseball-ul intr-un sport la fel de popular ca in America, nu prinde atat de bine.

Brad Pitt face baseball

Moneybal: Arta de a invinge este o ecranizare a romanului scris de Michael Lews, rezultatul unui atent proces de documentare despre echipa de baseball Oakland A din 2002 si reteta lor de succes. Filmul studiaza atent adevarurile economice ale vremii alaturi de mecanismele care pun in miscare ambitia sportivilor. In acelasi timp, in centrul atentiei se afla managerul echipei Bily Beane (Brad Pitt), un tip enigmatic, plin de contradictii, a carui poveste este relatata cu umor si mare atentie. Intreaga actiune este plasata pe analiza contradictiilor protagonistului si a comicului ce reiese din actiunile unei societati inchise, conduse de sport.

Billy se confrunta cu o mare problema, dupa ce trei dintre cei mai buni jucatori pleaca la alte echipe pe mai multi bani. Cum achizitionarea de noi jucatori la fel de buni poate fi o mare problema de ordin financiar, Billy trebuie sa gaseasca o solutie nonconformista si avantajoasa. In timp ce primeste evaluari bune doar pentru jucatorii foarte scumpi, barbatul are o idee salvatoare survenita tocmai gandinsu-se la propria persoana.

Ajutorul vine intr-un moment neasteptat de la Peter Brand (Jonah Hill), un absolvent de frunte de la Yale, specializat in economie, dar fara nicio experienta in baseball. Cei doi fac o echipa nemaintalnita, iar demersurile lor pe cat de inovatoare pe atat de eficiente se vor dovedi a fi.

Strategie vs. Sentiment

Majoritatea filmelor sportive cuceresc prin romantismul si nostalgia pe care le exploateaza in orice situatie. Total suprinzator este faptul ca Moneybal: Arta de a invinge tine cont mai mult de aspectele strategice decat de cele emotionale.

Regizorul Bennett Miller are meritul sau, punand in lumina dualitatea personalitatii lui Beane, lupta dintre partea lui calculate, logica si partea patimasa. Totusi, scenariul nu aprofundeaza suficient partea dramei umane, lacunele fiind chiar evidente.

Brad Pitt alege sa nu exagereze cu prestatia actoriceasca, dar nu greseste cu nimic. Provoaca zambete cand e cazul, revolta sau complicitate, lasandu-le loc si celorlalti actori sa isi faca partea. Per total, Moneybal: Arta de a invinge este un film din care ai ce sa extragi, desi pe alocuri actiunea este prea liniara.