Cartea lui Eli…mai sfanta ca Biblia

Regie: Allen Hughes, Albert Hughes

Actori: Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis

Titlu original: The Book of Eli
In sfarsit avem parte de un film de actiune pe care si Papa sa-l iubeasca. In Cartea lui Eli / The Book of Eli, Denzel Washington este cel mai pios asasin de la Travis Bickle (Robert De Niro in Taxi Driver) incoa, avand Biblia intr-o mana si sabia in cealalta, pe ritmurile regizorilor Albert si Allen Hughes. Vorbim aici si despre Vechiul Testament, insa nu in forma clasica pe care o stim cu totii, ci intr-una mult mai agresiva, caci atunci cand Denzel spune “Daca mai pui mana pe mine o data, nu mai apuci sa o si iei inapoi” chiar vorbeste la propriu.

Denzel Washingtofn – profetul singuratic

Personajul interpretat de Denzel Washington seamana foarte mult cu un luptator mitic din filmele japoneze. Actorul are o sensibilitate pentru violenta bruta, insa in Cartea lui Eli / The Book of Eli aceasta este mai mult un calugar luptator. Ramane totusi surprinzator faptul ca un actor de Oscar a acceptat rolul de ratacitor singuratic aflat intr-o misiune divina.

Actiunea este plasata intr-un viitor nedefint clar, la trei decenii dupa un razboi nuclear devastator care a transformat Pamantul intr-un desert de cenusa incins de un soare clocotitor. Cartea lui Eli / The Book of Eli se dezvolta incet si metodic, facandu-ne cunostinta cu protagonistul care paseste atent pe o autostrada si este din cand in cand intrerupt de bande de moticiclisti care nu par sa isi doreasca decat sa provoace durere. Fara sa aiba cu cine sa vorbeasca, Eli este evident un om de putine cuvinte, un robotel care isi arata partea umana doar ascultand muzica la un iPod vechi pe care a reusit sa-l mentina functional. El mai poarta si o sabie foarte ascutita cu ajutorul careia isi poarta de grija. Ceva la Eli ii da un aer divin in timp ce se indreapta spre vest – este un luptator sfant cu ochelari intunecati, calitate pe care actorul o intareste.

Cartea lui Eli si razboiul postapocaliptic

Lucrurile devin negre in momentul in care Eli ajunge intr-un oras prafuit condus de fascistul Carnegie – interpretat de Gary Oldman, care arata extrem de dur chiar si pentru o lume postapocaliptica. Acesta are conducerea asigurata deoarece stie o sursa de apa potabila si comanda o armata de luptatori care forteaza populatia sa-l asculte. Strada principala, cetatenii inspaimantati si carciuma din centru amintesc foarte mult de un oras din filmele western. Cu aceasta ocazie facem cunostinta si cu Solara (Mila Kunis), o frumoasa barmanita tinuta sub stricta supraveghere a lui Carnegie, din cauza mamei ei nevazatoare. Tanara este singura care isi poate apara mama de abuzurile lui Carnegie – sotul, sau mai bine zis calaul acesteia.

Treptat descoperim si secretul lui Eli. Acesta poarta o carte acoperita in piele, care este nimic altceva decat Biblia dupa King James, iar Carnagie e nerabdator sa puna mana pe ea, nu datorita incarcaturii spirituale, ci ca unealta pentru a-si consolida si extinde puterea. Eli are insa alte planuri pentru carte, ceea ce transforma filmul intr-o metafora laborioasa foarte interesanta despre dualitatea religiei: o inima buna insufletita de intentii bune poate ajuta omenirea, pe cand abuzul si rautatea pot duce la apocalipsa.

Invatamintele biblice din film sunt evidente – Eli este profetul din desert care urmeaza vocea lui Dumneazeu – dar si subtile mai ales pentru felul in care sunt folosite imaginile ramasitelor bombelor explodate ca amintire a faptului ca lucrurile materiale sunt pasagere. Personajele din film lupta pentru o picatura de apa curata, insa au mai mare nevoie de o salvare spirituala. Ideea este clar sugerata de banuitele porniri canibalistice, de deteriorarea mentala si unele imagini de groaza, ca o metafora a felului in care ne purtam cu cei din jur pentru a supravietui.

Bineinteles ca seriozitatea cu care este tratat subiectul filmului nu ne priveaza de placerea de a vedea cateva lupte directe, pe care regizorii Albert si Allen Hughes le ilustreaza fie in scene scurte si intense, fie in cadre lungi si vertiginoase. Nici replicile amuzante nu lipsesc. Cartea lui Eli / The Book of Eli este un proiect ambitios, unic prin impletirea actiunii si scenelor dure cu spiritualitatea si religia.