Despre prietenie in vreme de razboi cu Calul de lupta

Regie: Steven Spielberg

Actori: Jeremy Irvine, Emily Watson, David Thewlis

Titlu original: War Horse
Va mai amintiti de emotionanta poveste a lui Black Beauty? Cu siguranta nu ati uitat-o, asa cum nu ati uitat nicio poveste lacrimogena care implica prietenia cu animalele. Ei bine, nu veti putea uita nici drama Calul de lupta regizata de marele Steven Spielberg. Filmul trateaza aspecte ale Primului Razboi Mondial, traumele soldatilor si ale taranilor muncitori, urmarind traiectoria unui cal care a ajuns sa treaca prin toate aceste povesti. In aproximativ 2 ore veti avea ocazia de a cunoaste povesti impresionante despre eroi, fricosi, putere, conflict si sentimente.

Improbabilitatea unei amicitii

Desi este o poveste produsa si distribuita pe DVD de Disney, filmul nu are nicio legatura cu intamplarile amuzante sau educationale dedicate copiilor, iar daca veti avea curioazitatea sa vedeti Calul de lupta, veti ramane profund miscati. O drama despre legaturile care se creeaza intre oameni si animale, firul epic va trece dincolo de armura spectatorului detasat, reusind sa se impregneze in memoria acestuia.

Filmul incepe cu Joey, un armasar tanar si neimblanzit care ajunge in gospodaria saraca a lui Ted (Pete Mullan) cu scopul de a lucra pamantul infertil cot la cot cu stapanii. Insa calul nu se lasa dominat sub nicio forma, iar bietul Ted nu mai are nici rabdarea, nici timpul necesar pentru a se ocupa de el. Mai mult chiar, il considera o investitie esuata, care, prin vanzare, ar putea aduce o bucata de paine pentru inca o zi si un strop de alcool pentru a intretine un vechi viciu.

Joey are o sclipire aparte care il determina pe fiul lui Ted, Albert (Jeremy Irvine), sa isi asume raspunderea antrenarii si domesticirii calului. Astfel, o legatura indisolubila apare intre cei doi, o legatura pe care invidia, distanta si saracia nu o vor putea dizolva.

Intre verticalitate si supravietuire

Apoi, razboiul rapeste totul de la toti. Cand luptele se intetesc, Joey este luat de un capitan de cavalerie, care promite ca va returna animalul teafar si nevatamat.  In urma unei confruntari armate, capitanul moare, iar calul ajunge mai intai in gospodaria izolata a unei fetite foarte bolnave si, in cele din urma, in mainile trupelor germane. De aici reuseste sa scape atunci cand doi frati foarte tineri si inspaimantati de transee si obuze dezerteaza. Calul este recapturat, batut si fortat sa care tunurile prin namol catre campul de lupta, in conditii ingrozitoare, fara a primi apa, mancare sau odihna.

Intre timp, Albert se inroleaza in armata cu marea speranta de a-si gasi prietenul necuvantator. Prea nobilul sau gest este incet si brutal frant de clipele teribile traite in razboi, de teama pentru propria viata, de refuzul de a curma existenta unui om si de imposibilitatea de a refuza un ordin.

Calul de lupta arata cum in fata razboiului, sentimentele umane sau atribute precum “curajos” si “las” isi pierd insemnatatea in fata instinctului de supravietuire. Drama impleteste momentele induiosatoare sau sensibilizatoare cu impactul mizeriei de pe campul de lupta sau cruzimea umana. Foarte bun cunoscator al consumatorului de film, Speilberg aduna intr-un singur film compasiunea cu nepasarea, revolta cu prietenia sau onoarea cu umilinta saraciei, starea de spirit a spectatorului schimbandu-se in conformitate.