Din Paris cu dragoste…si multe gloante

Regie: Pierre Morel

Actori: John Travolta, Jonathan Rhys Meyers, Amber Rose Revah

Titlu original: From Paris with Love

Intotdeauna imi fixez asteptari mici cand vine vorba de productiile mainstream, pentru ca nu am decat de castigat din asta. Daca filmul se dovedeste a fi prost, nu risc sa fiu dezamagita. Daca, in schimb, se dovedeste a fi bun, pot sa ma bucur de actiune si sa sar lejer peste cele cateva fragmente care scartaie si pe care, in mod inevitabil, orice film le contine involuntar din cauza presiunii timpului sau a bugetului. La fel a fost si in cazul filmului de fata, Din Paris cu dragoste / From Paris with Love. Chiar daca este scris si regizat de Luc Besson, care stie cum sa gaseasca mereu unghiuri de abordare proaspete pentru un gen care ne-a obisnuit numai cu povesti si scene standard (filmele de actiune), am inceput totusi vizionarea cu regulamentara urma de indoiala. Din fericire, aceasta indoiala a fost spulberata instant in momentul in care in film si-a facut aparitia John Travolta, caruia i s-a oferit ocazia sa revina in stil mare la rolurile de actiune cu care zguduia box office-ul in perioada sa de glorie.

O misiune exploziva

Suntem in Paris. James Reese (Jonathan Rhys Meyers) este asistentul personal al ambasadorului SUA in Franta. Este tipul soarecelui de biblioteca, foarte inteligent si educat. Chiar daca viata sa din capitala franceza este de invidiat, mai ales ca se afla intr-o relatie cu o frumoasa frantuzoaica, Caroline (Kasia Smutniak), visul lui Reese este sa devina agent CIA pe bune. Momentan, in afara slujbei de la ambasada se ocupa cu misiuni marunte pentru agentia americana, ca de exemplu schimbarea placutelor de inmatriculare ale unor masini sau plantarea de microfoane in birourile unor oficiali. Totul se schimba cand primeste o misiune serioasa si un partener pe masura: agentul special Charlie Wax (John Travolta). Nu conteaza ca misiunea ii este comunicata fix in timpul unei cine romantice pe care iubita i-a pregatit-o ca sa il ceara in casatorie, Reese pleaca nerabdator sa isi ridice partenerul de la aeroport.

Acolo, surpriza: Wax nu este tocmai modelul de agent CIA pe care el il avea in minte. Galagios, nediplomatic si violent, Charlie Wax pare mai degraba un mercenar. Surprizele adevarate insa abia acum incep. Chiar daca abia a sosit, Wax se pune pe treaba si il duce pe tanarul sau partener la un restaurant chinezesc, unde incepe sa impuste pe capete angajatii stabilimentului, toti inarmati pana in dinti. Reese este stupefiat dupa prima sa experienta adevarata de agent CIA. Wax ii povesteste motivul pentru care se afla in Paris. Chiar daca la inceput il minte, pe parcurs tanarul ii va castiga increderea partenerului sau mai experimentat si Reese va afla ca adevarata misiune a lui Wax este sa dejoace un atentat terorist impotriva delegatiei americane care va sosi pentru un summit in capitala Frantei.

De aici incolo, incepe o cursa spectaculoasa si periculoasa care ii va purta pe cei doi prin ghetourile pariziene, prin bordeluri sau prin sediile teroristilor pakistanezi, condimentata din plin cu urmariri de masini, explozii si rafale de mitraliere. Wax este, desigur, eroul acestor acestei misiuni aproape sinucigase, in timp ce Reese se straduieste sa isi gaseasca curajul pentru a lua decizii si a actiona ca un veritabil agent CIA.

John Travolta, back in business!

Personaje-stereotip, situatii total neverosimile, fir narativ previzibil. E de rau? Dimpotriva, este incredibil de bine, iar filmul este o experienta foarte fun. Pentru ca la carma lui Din Paris cu dragoste / From Paris with Love se afla Luc Besson, cel care sta in spatele unor filme de succes ca Curierul / Transporter, Leon sau Taxi. Secventele de actiune sunt bine ritmate, intense si pline de umor, iar toate excesele de supererou-care-cafteste-tot-ce-prinde sunt facute cu cap si tratate intr-un mod atractiv. Deseori, actiunea aparent scapata de sub control este incetinita deliberat de scene relaxate, de comedie lejera, pentru ca imediat se se reia cu si mai multa forta si apetenta pentru brutalitate nemasurata.

John Travolta mi-a placut foarte mult. Sigur, nu mai este la prima tinerete si se vede clar ca dublura trebuie sa ii ia repede locul in scenele care implica abilitati atletice minime, insa montajul rezolva curat acest lucru. Wax este un erou cu personalitate debordanta si cu tehnica proprie, lucru datorat nu neaparat scenariului, ci mai degraba flerului si experientei lui Travolta. Chiar daca Jonathan Rhys Meyers il completeaza onorabil, interpretul lui Reese da impresia ca este pus in umbra de Travolta in mai multe momente decat i-a indicat scenariul. In incheiere, ma declar pe deplin multumit de Din Paris cu dragoste / From Paris with Love, pentru ca nu mi-a dat ocazia sa pun pauza ca sa ma duc la bucatarie dupa o gustare.