Draga John – Poate iubirea sa invinga razboiul?

Regie: Lasse Hallstrom

Actori: Channing Tatum, Richard Jenkins, Amanda Seyfried

Titlu original: Dear John

Sigur o sa plangi! Si daca n-o sa vrei tot o sa-ti curga cel putin o lacrima. “Draga John / Dear John” este ecranizararea romanului omonim semnat de Nicholas Sparks, o poveste induiosatoare despre dragoste, familie si razboi. Filmul se incadreaza perfect in categoria romantelor educationale, o combinatie reusita intre “Jurnalul / The Notebook” si “Cainta / Atonement“. Universul descris este unul in care fericirea si durerea sunt greu de diferentiat pentru ca ambele fac apel la sentimentele si lacrimile telespectatorului. Nu as vrea sa va spun daca filmul face parte din lista celor cu final fericit, dar va pot marturisi ca este unul din acelea despre iubirile nepotrivite in momentele cele mai nepotrivite.

Draga John / Dear John” transcede ecranul prin acea sensibilitate terapeutica, onesta si calda emanata de un cuplu inedit in care mila si compasiunea nu-si au rostul. Channing Tatum este John, un tip dur, masiv, cu o copilarie foarte trista si un viitor incert tinand cont de faptul ca face parte din Fortele Speciale in cadrul armatei americane si este mereu plecat in misiuni de razboi. Ea, Savannah, este interpretata de Amanda Seyfried si este o studenta altruista, miniona, cu un suflet foarte nobil, capabila sa se indragosteasca iremediabil intr-un timp foarte scurt.

Dragoste in doar 2 saptamani

Cei doi se cunosc pe o plaja insorita din Carolina, dupa ce el ii salveaza geanta cazuta in mare. Desi militar dur si surfer cool, John se fastaceste si se impiedica de cate ori o vede pe Savannah, iar ea pare foarte destinsa ca si cand nimic nu ii poate strivi aripile construite prin vise si planuri de viitor. Tanara este atrasa de carapacea in care John se ascunde, vrea sa stie totul despre el, ii spune tot ce gandeste si nu se teme de trecutul lui. El e sfios, timid, inchis in sine, iar pe alocuri are izbucniri violente. Toate pornesc de la o copilarie furata de mama care l-a parasit de mic si de tatal bolnav care a preferat colectia de monede in locul fiului sau. Asadar John a fost nevoit sa se descurce singur, sa razbeasca in viata chiar si cu pumnul. Iar Savannah este ca aparitia unei sirene care il va dezarma complet.

Doua saptamani le-a fost de ajuns ca sa se indragosteasca pentru tot restul vietii. Insa datoria de militar a lui John nu le permite sa aiba o relatie normala. De aceea scrisorile sunt legatura care ii tine impreuna timp de un an cat ar trebui sa dureze misiunea lui. Atacul terorist asupra cladirilor World Trade Center complica lucrurile, fortandu-l pe John sa aleaga intre datorie si iubire, intre a prelungi perioada de misiune si a se intoarce pentru a-si construi viata alaturi de Savannah. Conjunctura il obliga sa se intoarca alaturi de camarazii militari, fapt ce ii va schimba definitiv viata.

Viata sociala a unui soldat in misiune

Daca pentru John Fortele Speciale sunt la inceput o maniera de a se autoeduca si de a castiga bani, la final armata devine un refugiu, o escapada care ii permite sa amane confruntarea cu realitatea. In alta ordine de idei, interpretarea lui Channing Tatum este una destul de buna, iar actorul lasa impresia ca are si potential, pe langa carisma incontestabila. In acelasi timp, Amanda Seyfried este o tanara actrita capabila sa genereze surprize placute si sa devina un star de cinema.

In ciuda aparentelor, “Draga John / Dear John” este un film cu mai multe planuri de actiune. Povestea de dragoste dintre cei doi este doar o mica parte ce nu poate eclipsa celelalte tipuri de relatii inchegate de-a lungul peliculei. Una dintre acestea este dimensiunea sociala a razboiului care cuprinde scenele de singuratate, momentele de frica, prieteniile cu colegii de grupa, altruismul cu care merg in cercetarea teritoriului ostil si un impresionant simt al solidaritatii fata de camarazii de razboi. Deloc mai putin importanta este si legatura pe care John o are cu tatal sau. Desi, initial pare o relatie foarte rece, lipsita de comunicare, exprimarea sentimentelor sau orice alt fel de apropiere, pe parcurs descoperim o relatie extrem de profunda, care nu necesita cuvinte ori gesturi pentru a se intretine.

Draga John / Deat John” ilustreaza o serie de experiente umane pe care le dozeaza perfect intr-un sirop aromat, usor de digerat. Poate ca nu este cea mai stralucita exemplificare, insa acest film ii provoaca telespectatorului trairi intense si o serie de subiecte pentru meditatie.