Fratii Bloom dau cea mai comica spargere a secolului

THE BROTHERS BLOOMRegie: Rian Johnson

Actori: Rachel Weisz, Adrien Brody, Robbie Coltrane

Titlu original: The Brothers Bloom

Poti spune despre un film ca e captivant atunci cand pui pauza ca sa dai o fuga pana la frigider si constati surprins ca e minutul 40, cu toate ca aveai impresia ca nu a trecut mai mult de un sfert de ora. Acest lucru mi s-a intamplat in timp ce vizionam Fratii Bloom. Filmul te prinde inca din primele minute datorita unei povesti in care te cufunzi fara sa-ti dai seama si unei tesaturi cinematografice foarte vioaie. Din pacate, prima parte a filmului mi-a creat asteptari poate un pic cam mari, asteptari la care Fratii Bloom nu s-a ridicat pe deplin spre final. Mai precis, ma asteptam sa ma faca sa exclam „wow!” si nu doar „foarte fain!”.

Fratii Stephen (Mark Ruffalo) si Bloom (Adrien Brody) sunt protagonistii acestei comedii presarate cu aventuri ilicite prin Europa de Est si cu o excentrica poveste de dragoste. Cei doi frati si-au petrecut copilaria schimband familie adoptiva dupa familie adoptiva. Nu pentru ca nu le-ar fi placut de parintii lor vitregi, ci invers. Neastamparati din fire, fratii se dovedeau a fi insuportabili pentru orice familie normala care nu dorea sa isi gaseasca pisica molestata, mobila vanduta sau casa inundata. Intr-o zi, lui Stephen ii vine in minte un plan. O escrocherie de pe urma careia sa faca bani pacalind copiii din cartier. Cu fratele mai mic, Bloom, in rol principal, sarlatania a fost un succes. Un succes a fost si alungarea lor din casa familiei adoptive la care stateau in acel moment. La fel cum un succes vor fi si toate escrocheriile care vor urma de acum inainte.

Peste 20 de ani, ii intalnim pe aceiasi frati Bloom in ipostaza de impostori de talie mondiala. Insa daca in copilarie nu stiau sigur ce vor de la viata, acum scopurile le sunt clare. Stephen vrea sa conceapa escrocheria perfecta, din care toti au de castigat. Bloom, pe de alta parte, vrea un lucru care i-a lipsit in toti acesti ani: sa isi traiasca propria viata. S-a saturat sa fie antieroul din povestile ticluite de fratele sau si s-a saturat sa joace roluri, asa ca vrea sa renunte. Stephen il convinge insa sa-i ramana alaturi pentru inca o inselaciune, cea la care viseaza de atatia ani. Tinta: Penelope Stamp (Rachel Weisz), mostenitoarea unei averi colosale care locuieste singura intr-un castel urias din New Jersey. In caz ca exteriorul resedintei lui Penelope o sa va para neobisnuit de familiar, sunteti indreptati sa aveti acest sentiment, pentru ca scenele respective au fost filmate la Castetul Peles.

Insarcinat cu atragerea victimei in plasa este, ca de obicei, Bloom. Insa viitoarea pagubita nu este o mostenitoare rasfatata, asa cum se asteptau, ci o fotografa epileptica (cum se descrie chiar ea) plictisita de viata, fara pic de indemanare sociala sau conversationala. Ineditul acestui personaj feminin, precum si interpretarea stingher-naturala a lui Rachel Weisz, stau la baza unor scene extrem de hazlii de-a lungul filmului. Cele care va vor face insa sa radeti copios sunt secventele in care Penelope si Bloom fac cunostinta pentru prima data si impartasesc lucruri despre ei. Penelope musca repede momeala si pleaca impreuna cu fratii Bloom si cu asistenta lor tacuta, japoneza Bang Bang, spre Grecia. Cei trei ii propun sa li alature in presupusele activitati de contrabanda de antichitati si tanara accepta fara sa stea pe ganduri, convinsa ca a dat peste aventura vietii sale.

Nu stric surpriza nimanui daca dezvalui faptul ca Bloom se indragosteste de Penelope si ajunge, inevitabil, sa aiba procese de constiinta. Penelope este insa mult prea prinsa in acest joc: noul stil de viata ii ofera trairi intense pe care nu credea ca le va experimenta vreodata in tihna apasatoare a castelului. Pe de alta parte, Stephen a prevazut fiecare aspect al planului sau si reuseste sa fie mereu cu un pas inaintea lui Bloom. Spre final, un inamic vechi al celor doi frati se insinueaza intempestiv in joc si face ca linia de demarcatie dintre fictiune si realitate sa devina periculos de subtire.

Adrien Brody si Mark Ruffalo se completeaza in acest film atat ca actori, cat si ca personaje. Fratele mai mic e lipsit de indrazneala si foarte influentabil, in timp ce fratele mai mare e hotarat si are mereu un plan. Unidimensionali la inceput, pe parcurs fratii vor lasa sa iasa la suprafata diferite valente ale personalitatii lor. Acelasi lucru este valabil si pentru Rachel Weisz si personajul sau, insa in acest caz evolutia isi are radacinile in experientele recent traite, care o modeleaza: dintr-o insingurata de o stranietate exagerata devine o aventuriera autentica. O aparitie interesanta este cea a lui Robbie Coltrane, cunoscut publicului datorita rolului lui Hagrid din ecranizarile cu Harry Potter. Coltrane aduce un fel de noblete deliberat contrafacuta care desavarseste pestrita panoplie de personaje a peliculei.

Ziceam la inceput ca am fost putin dezamagit de final. Asta pentru ca Fratii Bloom debuteaza ca o comedie plina de verva, gratie bogatiei de gaguri inspirate, numai pentru a capata o alta turnura narativa si regizorala spre final. Filmul devine usor taraganat, iar umorul ludic si spiritul de aventura nebuneasca pierd treptat teren in defavoarea unei povesti de dragoste lipsite de dinamismul care te-a cucerit inca de la primele cadre. Epilogul, in schimb, reuseste un lucru rar: sa fie previzibil si imprevizibil in acelasi timp. Te lasa sa crezi ca l-ai ghicit cu mult timp inainte si inlocuieste, in ultimul moment, doar cateva dintre piesele esentiale ale deznodamantului pe care il asteptai, suficient pentru a te lasa surprins…