Gerard Butler e…Motivat sa ucida

motivat packRegie: F. Gary Gray

Actori: Jamie Foxx, Gerard Butler, Leslie Bibb, Viola Davis

Titlu original: Law Abiding Citizen

Opreste-te putin din cititul acestui articol pe care abia l-ai inceput si gandeste-te la Rambo. Da, acel Rambo cu Sylvester Stallone, singur impotriva tuturor, caftind pe oricine, oriunde, cu orice. Bun. Imagineaza-ti-l pe Rambo mult mai inventiv, mai aratos, mai plin de carisma, dar ceva mai lipsit de libertate, adica in puscarie. Bun din nou. Ia-l pe acest ingenios Rambo si pune-l si pe el singur impotriva tuturor. Ce iese? Iese fix filmul de fata, „Law Abiding Citizen/ Motivat sa ucida”, cu Gerard Butler in rolul principal. Suna interesant? Te asigur ca este. Acum poti sa-ti trimiti imaginatia in pauza si continui cu cititul ca sa vezi si de ce.4462bc94cee7457e876095c971a9dd92

Clyde Sheldon (Gerad Butler) are tot ce-si poate dori: o minte agera, o cariera frumoasa in spate si o familie perfecta. Clyde reprezinta intruparea mult-ravnitului vis american. Visul se rupe insa brusc in momentul in care doi talhari navalesc peste el si familia lui, omorandu-i cu bestialitate fiica si sotia. Clyde insusi abia scapa. Teribila experienta l-a lasat pe Clyde la periferia oricaror preocupari cotidiene: epuizat, tot ce isi mai doreste de la viata e ca faptasul sa fie pedepsit.

Nick Rice (Jamie Foxx), procurorul insarcinat cu cazul, are insa o agenda putin diferita, scopul lui fiind sa-si pastreze palmaresul impresionant de cazuri finalizate cu condamnare. Drept urmare, Rice ajunge la o intelegere cu Darby, autorul crimelor, care accepta sa depuna marturie impotriva complicelui sau in schimbul unei pedepse reduse, asta in ciuda staruintelor disperate ale lui Clyde de a duce cazul in instanta si de a face dreptate. Clyde nu poate decat sa priveasca neajutorat cum complicele este condamnat la moarte, iar adevaratul criminal scapa cu doar 10 ani de inchisoare. Sau nu.

dc9ff59c32f24640b921b53a4c8d52f7Fast forward, ne oprim zece ani mai tarziu si trecem discret peste faptul ca Gerard Butler nu pare sa fi imbatranit deloc in acest rastimp. Este ziua in care complicele isi asteapta executia prin injectie letala, dar ceva nu merge deloc bine si condamnatul la moarte se stinge in chinuri infernale. Probele de la fata locului il indica drept autor pe Darby si politia pleaca pe urmele lui. Acesta este insa ajutat de un necunoscut sa scape. Neinspirata decizie sa asculte vocea din telefon, caci se dovedeste a fi nimeni altcineva decat Clyde, care l-a atras intr-o capcana. Finalitatea acestei curse presupune o masa de operatie intr-un depozit parasit si o dezmembrare a „pacientului” fara anestetic.

Si acesta este doar inceputul unei vendete care ii vizeaza pe absolut toti cei care au fost implicati, intr-un fel sau altul, in procesul care a esuat sa faca dreptate pentru un sot si un tata sfasiat. Clyde nu numai ca isi doreste cu o pornire viscerala razbunarea, dar este hotarat si sa scoata in evidenta si sa ridiculizeze carentele unui sistem judiciar bazat mai mult pe proceduri decat pe logica. Ca sa faca lucrurile si mai interesante, nu opune rezistenta in momentul in care este saltat, din postura de principal suspect, pentru uciderea lui Darby si aruncat in inchisoare.c7064e30ec7f4fe8814600fa7a0acf16

Rand pe rand, avocatii, procurorii si judecatorii implicati devin nu numai tintele, ci si victimele planului nemilos al lui Clyde, obiectivul final fiind chiar Nick Rice. Rice se vede prins intr-un absurd joc de-a soarecele si pisica – cum poate un om aflat in spatele gratiilor sa plaseze incarcaturi explozive pe masini sau sa ingroape un om de viu? Ca si cum asta nu ar fi fost de ajuns, Rice descopera ca in spatele ingenioaselor strategii de executie ale lui Clyde se afla experienta acestuia ca agent CIA instruit pentru misiuni speciale.

Pe langa faptul ca reuseste sa se mentina alert de la inceput pana la final si gaseste mecanisme simple pentru a evita momentele moarte, „Law Abiding Citizen / Motivat sa ucida” mai izbuteste ceva notabil: Clyde si Rice jongleaza permanent intre ipostaza de protagonist si cea de antagonist. Il uram pe Rice pentru ca, peste cateva secvente, cruzimea lui Clyde sa-l aduca intr-o lumina umana si sa ne faca sa-i acordam intelegere. La fel se intampla si cu Clyde, alterneaza constant intre un om distrus si un criminal atroce. Acest procedeu este excelent utilizat pentru a motiva si ilustra izbucnirile justitiare ale lui Clyde si pentru a le integra in contextul moral interior in care se produc.

As fi vrut sa pot spune despre Gerard Butler ca face un rol fara cusur, dar as minti. Butler surprinde foarte bine emotiile primare, de suprafata din cadrul scenelor dramatice, insa la nivel de constructie filmica a personajului este fluctuant. Grimasele sardonice cu care acompaniaza anumite replici, de exemplu, sunt pur si simplu incongruente cu acel Clyde pe care scenariul incearca sa il compuna in mintea ta. Cat despre Jamie Foxx, chit ca n-am fost niciodata o mare admiratoare a lui, ii acord meritul de a fi mult mai bine sincronizat cu personajul sau.

Ah, si in caz te intrebi de ce filmul pare a fi scris special pentru Gerard Butler (asa cum m-am intrebat eu dupa vizionare), raspunsul este simplu: „Law Abiding Citizen/ Motivat sa ucida” este dezvoltat chiar de catre compania de productie a actorului. Ceea ce ma face sa banuiesc ca lui Gerard Butler i-au placut foarte mult filmele cu Rambo in copilarie.