Gran Torino – Clint Eastwood incheie magistral

gran-torinoRegie: Clint Eastwood

Actori: Clint Eastwood, Christopher Carley, Brian Haley

Titlu original: Gran Torino

Cumpara filmul pe DVD sau Blu-ray de aici.

Sigur ati intalnit pana acum, in filme sau carti, acel batran ranchiunos care sta toata ziua singur pe prispa casei, mustaceste la tot ce se intampla in jur si alunga copiii vecinilor de pe proprietatea sa cu o pusca. Walt Kowalski, personajul principal al ultimului filmul semnat de Clint Eastwood, „Gran Torino”, se incadreaza si nu prea in aceasta tipologie. Ceea ce iti ramane dupa acest film – pe langa interpretarea unui actor care, la finalul carierei, isi da masura talentului sau – sunt puterea de sacrificiu si metodele ciudate prin care destinul iti ofera permanent sansa sa accezi catre viata pe care ti-o doresti, insa numai cu conditia sa-i accepti pe ceilalti si sa nu te opui schimbarii.

Povestea filmului „Gran Torino” e simpla si nefortata: Walt Kowalski, veteran al Razboiului din Coreea si fost lucrator la uzina Ford din localitate, isi duce ultimii ani de viata singur si insingurat intr-un cartier din Highland Park, Michigan, aflat in continua schimbare din cauza imigrantilor. Proaspat vaduv si instrainat de fiii sai, singurul lucru pe care morocanosul Walt il poate face pentru a se obisnui cu noul climat dominat de necunoscuti si de violente intre bande e sa maraie gros de fiecare data cand cineva sau ceva il supara (aici se poate vorbi chiar de un marait trademark al lui Eastwood, foarte expresiv).

Lucrurile incep insa sa se schimbe pentru Walt in clipa in care Thao, un tanar imigrant asiatic care locuieste langa el, este convins de banda varului sau sa fure cea mai de pret posesie a batranului, un Gran Torino Sport din 1972. Reactia lui Walt e previzibila: il goneste pe pusti cu arma. A doua zi, Thao este vizitat de varul sau, care a venit sa-i ceara socoteala. Disputa degenereaza repede in violenta, insa Walt intervine, gondindu-i pe tinerii pusi pe scandal. Astfel, el devine fara voia lui un erou pentru comunitatea de imigranti asiatici din cartier. Pentru a-si rascumpara greseala fata de Walt, Thao este obligat de parintii sai sa lucreze pentru batran o saptamana.

Incet-incet, Walt descopera alaturi de Thao (caruia ii zice Toad, in stilu-i caracteristic de om care tine cu tot dinadinsul sa pastreze aparenta de indiferenta) relatia pe care n-a avut-o niciodata cu copiii sai. Walt il va lua pe tanar sub aripa sa, aratandu-i cum sa repare lucruri prin casa, imprumutandu-i din sculele sale si chiar ajutandu-l sa isi gaseasca un loc de munca. Scenele in care Walt se straduieste sa il faca pe Thao sa se comporte ca un barbat („man him up”) sunt extrem de comice. Intr-una dintre ele, batranul il pune pe pusti sa se balacareasca cu frizerul la care merge de-o viata.

Totodata, Walt se imprieteneste si cu sora lui Thao, Sue, pe care o salveaza din mainile unei gasti de baieti de cartier. Treptat, viata lui Walt se schimba si capata din nou sens sub semnul prieteniei dezinteresate. Cum spuneam si la inceput, personajul se incadreaza si nu prea in tipologia batranului tafnos. Walt pare la inceput un personaj unidimensional, pe care ai impresia ca l-ai „citit” inca din primele 10 minute: reticent la schimbare, insensibil la diferentele culturale, convins ca o arma este solutia tuturor problemelor. Pe parcurs insa, descoperim un om extrem de interesant si de complex, amuzant, tolerant si, cel mai important, capabil de sentimente puternice. Pentru ca, inca marcat de ororile razboiului, Walt nu isi doreste decat un strop de normalitate care sa il faca sa se simta impacat cu sine.

Finalul filmului este oarecum usor de anticipat dupa indiciile oferite in constructia momentului culminant. Cu toate astea, nu este mai putin surprinzator si emotionant. Walt isi va gasi echilibrul atat de mult cautat. Nu pot sa spun ca ma numar printre admiratorii lui Clint Eastwood, insa „Gran Torino” este o drama reusita si sincera, o poveste necosmetizata despre aspecte ale vietii pe care le constientizam, dar carora ritmul alert in care traim nu ne permite sa le acordam prea mult timp de reflectie. Si, simt nevoie sa ma repet, un film in care Clint Eastwood face un rol de milioane!