Infruntarea Titanilor incepe printre muritori

Regie: Louis Leterrier

Actori: Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes, Jason Flemyng, Gemma Arterton

Titlu original: Clash of the Titans
Mitologia greaca a fost, este si va fi o sursa foarte bogata de inspiratie pentru industria filmului. Este si cazul productiei de fata, „Infruntarea Titanilor / Clash of the Titans”, un remake al filmului cu acelasi nume din anul 1981, care isi extrage seva narativa din mitul lui Perseus. Totusi, nu va asteptati la o redare fidela a povestii lui Perseus, ci la o slefuire in stil hollywoodian cu multa actiune si efecte vizuale bogate. Aceasta abordare nu este deloc un lucru rau, mai ales daca ne gandim ca in spatele camerei se afla Louis Leterrier, cel care a regizat si primele doua filme din seria Transporter, iar din distributie fac parte actori precum Sam Worthington, Liam Neeson sau Ralph Fiennes.

Oamenii, creati pentru amuzamentul zeilor

Primele minute ale filmului ne fac cunoscuta povestea lui Zeus, Poseidon si Hades, olimpienii care au luptat impotriva Titanilor pentru suprematie. Dupa alungarea Titanilor, Zeus a creat oamenii, pentru a se hrani cu rugaciunile lor. Spre deosebire de Zeus, Hades a ales sa isi extraga puterea din frica oamenilor. Dupa aceasta scurta naratiune, suntem transportati la cateva milenii distanta, unde un pescar pe nume Spyros descopera in mare un cosciug in care se afla trupul neinsufletit al unei femei si un copil, inca in viata. Pescarul il salveaza si il creste ca pe propriul sau fiu.

Cativa ani mai tarziu, copilul, Perseus, este deja un barbat matur. Aflat la pescuit cu familia, Perseus este martorul unei declaratii de razboi impotriva zeilor, venita din partea soldatilor orasului Argos, care darama o statuie ce il intruchipeaza pe Zeus. Gestul lor nu ramane insa fara consecinte: Hades isi face aparitia si ii omoara aproape pe toti, dupa care distruge fara mila barca familei lui Perseus. Singurii supravietuitori sunt Perseus si cativa soldati. Perseus este dus in Argos, unde urmeaza sa i se decida soarta. Intre timp, pe Muntele Olimp, Hades il convinge pe Zeus ca muritorii infideli merita o lectie. Zeul lumii subterane isi face aparitia in Argos, in fata Regelui Kepheus si a Reginei Cassiopeia, amenintandu-i ca daca in zece zile nu o ofera pe fiica lor, printesa Andromeda, ca ofranda, intregul oras va fi nimicit de infernalul Kraken, creatura cu care zeii au reusit sa-i invinga pe Titani. Inainte de a pleca, Hades il recunoaste pe Perseus si ii releva ca este fiul lui Zeus – un semizeu.

Regele incearca sa il convinga pe Perseus sa ii ajute, insa acesta refuza initial, in ciuda amenintarilor si batailor pe care le primeste. Se razgandeste insa dupa o discutie cu Io, o femeie din Argos care ii povesteste ca nasterea sa a fost o pedeapsa pe care Zeus i-a aplicat-o lui Acririsus, fostul rege al orasului Argos. Mai mult, Io ii dezvaluie ca uciderea lui Kraken este singura modalitate prin care Perseus se poate razbuna pe Hades pentru ca i-a omorat familia. Astfel, Perseus porneste impreuna cu cativa dintre cei mai buni soldati din Argos, cu doi vanatori persani si cu Io intr-o aventura cutezatoare si extrem de primejdioasa care are ca scop infrangerea lui Kraken, aventura de care depinde insasi viata frumoasei Andromeda.

Un film de actiune epic

Chiar daca nu respecta intru totul mitologia greaca, „Infruntarea Titanilor / Clash of the Titans” are tot ce ii trebuie pentru a putea fi considerat un film entertaining. Luptele impotriva variilor creaturi mitologice sunt epice, benefiicind de aportul unor efecte vizuale impresionante. Printre aceste creaturi se numara scorpioni uriasi, monstruoasa Medusa (femeia cu corp de reptila si cu serpi vii in loc de par, animata foarte fluent si inspaimantator) sau giganticul Kraken (reprezentat in film mai degraba ca un Godzilla cu tentacule, ceea ce nu il face mai putin fioros; ba dimpotriva!). Pe partea de scenariu, filmul nu se prezinta la fel de „spectaculos”. „Infruntarea Titanilor / Clash of the Titans” este mai mult un film care foloseste mitologia greaca drept pretext pentru o serie palpitanta de scene de actiune uluitoare, si mai putin o adaptare pentru cunoscatori.

Actorii mi-au placut mult, cu o singura exceptie: Sam Worthington. Inteleg ca e pe val dupa „Terminator Salvation” si „Avatar”, insa profilul sau este potrivit pentru interpretarea unor eroi de actiune get-betget, genul care intra alergand intr-o casa plina de teroristi inarmat numai cu o mitraliera, iar acest film cere totusi ceva putin diferit. Daca mi se permite exagerarea, e ca si cum Sylvester Stallone ar juca intr-un film despre haiduci. Lasand asta la o parte, „Infruntarea Titanilor / Clash of the Titans” e genul de film care izbuteste usor sa te lase cu gura cascata in fata unor batalii colosale.