Jonah Hex, erou aici si in lumea de dincolo

Regie: Jimmy Hayward

Actori: Josh Brolin, John Malkovich, Megan Fox, Michael Fassbender, Will Arnett

Titlu original: Jonah Hex
Inspirat din benzile desenate create de DC Comics in timpul razboiului din Vietnam, Jonah Hex amesteca in cantitatile ideale genurile western, film noir si actiune, cu accente sangeroase a la Tarantino si cu personaje desprinse din filmele lui Clint Eastwood. Filmul ne propune o incursiune in istoria Statelor Unite ale Americii. Actiunea se petrece la sfarsitul secolului al XIX-lea, in timpul Razboiului Civil, pe fundalul unor tensiuni politice care afecteaza intreaga populatie.

Razbunarea poate naste eroi?

Personajul Jonah Hex este de fapt un anti-erou, un vanator de recompense cu fata desfigurata, cinic, sarcastic, fara sentimente. In ciuda acestei reputatii, Hex isi traieste viata dupa un cod al onoarei bine stabilit si dupa principiile morale care il ghideaza catre apararea si protectia celor nevinovati.

Josh Brolin ii da viata terifiantului Jonah Hex, iar rolul parca a fost scris special pentru el. Dupa ce sotia si fiul sau sunt ucisi de preotul voodoo Quentin Turnbull (John Malkovich), Hex pleaca in cautarea razbunarii. Iar ingrozitorul semn de pe fata si nenumaratele sale rani stau martore ale traumei ce l-a impins catre ura si dorinta de razbunare. Veteran al Confederatiei care sufera in urma infrangerii din Razboiul Civil, opunandu-se vehement Guvernului, Jonah Hex calareste singuratic prin Vestul Salbatic si ucide cu sange rece pe cei care ii stau in cale. Singurul motiv care ii anima lupta pentru dreptate este razbunarea teribila, pregatita lui Turnbull.

Intre timp, Turnbull planuieste realizarea unei arme de distrugere in masa, pe care doreste sa o lanseze in ziua de 4 iulie, la implinirea a 100 de ani de la formarea Statelor Unite ale Americii. Planul lui Turnbull urmareste sabotarea fortelor ocupante din Uniune, prin intermediul acestei bombe care poate ucide mii de americani.

Jonah Hex poseda niste abilitati speciale: se poate intoarce in lumea mortilor (rezultat al traumelor de razboi), intelege limbajul animalelor si este un pistolar extraordinar. Jonah Hex se afla de fapt la granita dintre lumea viilor si cea a mortilor, iar ritualurile samanilor indieni il ajuta pe Hex sa isi pastreze constiinta in ambele universuri.

Simbolistica mortii este predominanta: motivul ciorii, al crucii, negrul pregnant, sicrie si cimitire din belsug, cadavre in putrefactie… toate aduc in prim-plan trairile sufletesti intunecate ale protagonistului. Desfigurat, hidos, rece, Jonah Hex este cowboy-ul singuratic ce refuza sa moara pana cand nu se va razbuna pe omul care i-a ucis familia. Se pare ca pana si mortilor le este frica de Jonah Hex…

Pe fundalul tensiunilor politice dintre Confederatie si Uniune, Jonah Hex ramane un renegat. Insa acest anti-erou are o multime de calitati: sustine abolirea sclaviei, iubeste animalele si respecta femeile. Iar femeia pe care o respecta cel mai mult este chiar o prostituata, interpretata de Megan Fox.

Megan Fox – prostituata luptatoare

Desi apare destul de putin in film, Megan Fox are un rol interesant si s-a descurcat de minune interpretandu-l. Nu numai farmecele prostituatei Lilah l-au atras pe Hex, ci si abilitatile de luptatoare si forta sa interioara. Lilah reprezinta tipologia femeii puternice, independente, intr-o societate care o marginalizeaza si incearca sa o subjuge fortei masculine.

Insa cel care da farmec intregului film este John Malkovich. Omul este genial in toate filmele in care joaca, iar Jonah Hex nu face exceptie. Personajul sau, Turnbull, este un alienat mintal, un extremist periculos ce gaseste placere in suferinta celorlalti. Malefic din cap pana in picioare, Turnbull este dusmanul pe viata, dar mai ales pe moarte al lui Jonah Hex. Va dati seama cat de minunat este sa il urmarim pe Malkovich in acest rol foarte expresiv, in care fiecare gest are o semnificatie aparte.

Filmul abunda in replici foarte inspirate, livrate cu un sarcasm delicios de catre personaje. In plus, actiunea explodeaza (la propriu) in majoritatea scenelor, iar simbolistica filmului este demna de apreciat. Pe langa povestea dintre femeia superba si bestia, Jonah Hex inseamna istoria Statelor Unite ale Americii, tensiuni politice, zbucium sufletesc, violenta, razbunare si un film ce aminteste de frumoasele westernuri de altadata.