Kick-Ass, supereroul zilelor noastre

Regie: Matthew Vaughn

Actori: Nicolas Cage, Omari Hardwick, Chloe Moretz, Mark Strong, Aaron Johnson

Titlu original: Kick-Ass

Daca ar fi sa plasam „Kick Ass” intr-o categorie cinematografica, acesta ar intra la filme adaptate dupa benzi desenate. Dar, spre deosebire de alte productii de gen, „Kick Ass” se diferentiaza prin faptul ca scenariul filmului a fost elaborat concomitent cu banda desenata. De primul s-a ocupat Matthew Vaughn (producatorul din spatele unor filme ca „Snatch” sau „Lock, Stock and Two Smoking Barrels”, care in cazul productiei de fata a preluat si rolul de regizor), iar de comic s-a ocupat, bineinteles, creatorul lui „Kick Ass”, Mark Millar. Asta inseamna ca „Kick Ass” se prezinta ca un film de sine statator, care nu iti cere cunostinte despre universul personajului principal si care nu te va pierde in referinte catre benzi desenate pe care, cel mai probabil, nu ai avut ocazia (sau interesul) sa le citesti.

Kick Ass, un adolescent obisnuit si un supererou total neobisnuit

Protagonistul filmului este Dave Lizewski (Aaron Johnson), un adolescent absolut obisnuit care isi doreste sa devina supererou. De fapt, am mintit. Dave are totusi o superputere: este tocilar. Si, ca orice tocilar nord-american care se respecta, este pasionat de benzi desenate. In momentul in care incepe filmul, il gasim macinat de urmatoarea intrebare: de ce oamenii obisnuiti nu se hotarasc, pur si simplu, sa devina supereroi? Pentru ca nu pot sa zboare si, in pofida costumelor lor dichisite, atunci cand cineva se arunca de pe un zgarie-nori, la contactul brusc cu asfaltul se va face piftie, dupa cum ne arata in mod cinic chiar una dintre scenele de inceput. Impedimentele de ordin fizic sau uman nu il descurajeaza insa pe Dave, asa ca isi comanda un costum nitel cam gay de pe net, se antreneaza in ganguri pustii sau pe blocuri si un nou supererou se naste: Kick Ass! Sau nu. Pentru ca, in urma primei lui interventii in calitate de justitiar mascat impotriva a doi borfasi de cartier, este injunghiat in stomac, lovit din plin de o masina si dus in stare critica la urgente.

In urma incidentului, Dave a ramas fara majoritatea terminatiillor nervoase, ceea ce il face aproape imun la durere, in timp ce prin aproape toate oasele sale trec acum tije de metal. Singura parte buna dupa aceasta intamplare e ca tipa dupa care saliva in fiecare zi si care nu il baga niciodata in seama, Katie, vrea acum sa-i devina cea mai buna prietena. Partea proasta la partea buna e ca tipa il crede gay. Dar asta e alta poveste, care va va fi detaliata in urma vizionarii. Dave nu renunta atat de usor la postura de supererou si, dupa ce se repune pe picioare, incepe sa patruleze din nou strazile. Se iveste din nou ocazia sa actioneze ca un supererou cand apara de unul singur un fugar de o gasca de batausi chititi sa-l matraseasca. Evenimentul este filmat de un trecator, pus pe YouTube si Kick Ass ajunge instant un mega fenomen pe internet.

Dave prinde curaj si, dupa ce Kate ii marturiseste ca are probleme cu fostul iubit, se decide ca e timpul ca Kick Ass sa-i transmita acestuia sa o lase in pace. Proasta decizie. Kick Ass se trezeste in barlogul unor traficanti de droguri care, dupa ce se strica de ras la vazul costumului sau mulat, se pregatesc sa il omoare. Dave este salvat in ultimul moment de Hit-Girl, o fetita de vreo 10 ani, costumata si ea ca o supereroina. Spre deosebire de Dave, Hit-Girl este absolut letala: este in stare sa termine 10 oameni cu doar doua

cutite. Asta pentru ca tatal sau, Big Daddy (Nicholas Cage), a crescut-o in cel mai pur spirit razboinic. Big Daddy este de fapt Damon MacCready, un fost politist care cauta sa se razbune cu orice pret pe capul unei imense retele mafiote,

Frank D’Amico (Mark Strong), din

cauza caruia a ajuns pe nedrept la inchisoare.

In clipa in care destinul lui Kick Ass se intalneste cu cel al lui Big Daddy si Hit-Girl, povestea coteste spre neprevazut si spectaculos. D’Amico il vrea cu orice pret mort pe Kick Ass, crezand ca el i-a omorat pe traficantii de droguri mentionati mai sus. In acelasi timp, Big Daddy si Hit-Girl isi vad cu scrupulozitate de planul lor de a il elimina pe D’Amico, salvandu-i intre timp si viata lui Dave, care se intampla sa fie de fiecare data omul nepotrivit la momentul nepotrivit. Dar mai multe nu va spun, pentru ca v-as rapi din farmecul filmului.

Un melanj provocator de planuri narative

Actorii din „Kick Ass” sunt foarte exacti in ceea ce priveste personajele care li s-au dat pe mana. Cel mai mult m-a impresionat insa cuplul Hit-Girl – Big Daddy. Nicholas Cage interpreteaza un autentic personaj de benzi desenate, iar Chloe Grace Moretz ii confera cu adevarat personalitate lui Hit-Girl, mai ales daca ma gandesc ca e un rol destul de dificil, cu multe injuraturi si violenta abundenta. De fapt, violenta este unul dintre cuvintele-cheie ale filmului. Sa vezi o fetita de 10 ani cum hacuieste si impusca o armata de infractori poate soca pe cativa, insa aceasta violenta trebuie luata pur si simplu ca atare, nu este nimic mai mult decat un mijloc de exprimare aflat in concordanta cu subiectul filmului.

Cel mai tare lucru la „Kick Ass” mi s-a parut faptul ca uneste in mod organic mai multe povesti, care se intretaie si se influenteaza reciproc. Practic, „Kick Ass” e parodie, comedie, thriller, drama, poveste de dragoste si film de actiune in acelasi timp. Poti sa urmaresti cu precadere un fir narativ sau poti sa le urmaresti pe toate. Ceea ce pot sa garantez e ca nu te vei plictisi nici o secunda.