Leonardo DiCaprio invaluit de misterul de pe Shutter Island

Regie: Martin Scorsese

Actori: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Jackie Earle Haley, Patricia Clarkson, Michelle Williams

Titlu original: Shutter Island
Va mai amintiti de tanarul Leonardo DiCaprio care s-a scufundat odata cu Titanicul pentru a salva viata iubitei lui? Actorul de azi nu mai seamana deloc cu naivul, inocentul si visatorul de atunci. Actorul de azi este unul matur capabil sa interpreteze roluri dramatice si pline de intensitate cu o delicatete de Oscar. Leonardo DiCaprio de care ne bucuram acum are cu totul alt farmec si este unul dintre acele personalitati care vor marca definitiv viata cinematografica de la Hollywood. Dupa o perioada de absenta de cativa ani buni, actorul a revenit sub lumina reflectoarelor cu roluri neasteptate si exceptionale in filme precum Cartita / The Departed, Nonconformistii / Revolutionary Road, Un ghem de minciuni / Body of Lies, Shutter Island si Inceputul / Inception.

Traume, investigatii si experimente periculoase

DiCaprio joaca rolul detectivului Teddy Daniels, care ajunge pe Shutter Island impreuna cu partenerul sau pentru a investiga evadarea unei detinute foarte periculoase si cu grave probleme psihice. Inchisoarea de pe insula adaposteste criminali periculosi care si-au pierdut uzul ratiunii. Fapt ce-i complica si mai tare investigatiile, pentru ca nebunii nu spun prea des lucruri care sa faca sens. Totusi, in toata nebunia, suspiciunea ca pe insula se fac experimente pe creierele detinutilor incepe sa incolteasca in mintea detectivului.

Tot mai prins de misterul disparitiei detinutei si impresionat de motivele condamnarii acesteia, Teddy intra intr-un joc ametitor si amenintator. Amintirile dureroase il coplesesc si ii tulbura ratiunea. Dintr-o data prietenii ii devin dusmani, iar medicii care il primisera cu atata amabilitate in caminul lor, acum ii ascundeau ceva periculos, il urmareau si planuiau in secret. Nu stie nici macar daca mai poate avea incredere in colegul sau. E pe cont propriu!

De aceea, incepe sa cerceteze insula de unul singur si o gaseste pana la urma pe evadata ascunsa intr-o pestera. Aceasta ii confirma faptul ca medicii penitenciarului fac experimente pe creierele pacientilor si ca el insusi devenise fara sa-si dea seama vinctima acestor experimente. Tulburarile si nesiguranta in sine il fac pe Teddy sa creada spusele detinutei si se hotaraste sa demaste singur operatiunea ilegala desfasurata in ospiciu.

Odata ajuns pe insula, nu exista cale de intoarcere

La un moment dat, in timpul filmului, ajungi sa pierzi firul evenimentelor. Telespectatorul devine tot mai derutat si acesta este exact sentimentul pe care DiCaprio urmareste sa il transmita prin intermediul interpretarii sale. Tensiunea creste tot mai mult, detectivul devine tot mai disperat, iar inima telespectatorului bate din ce in ce mai tare.

Insula se transforma in propria lui inchisoare, pacientii cei mai de incredere prieteni , iar medicii cei mai aprigi dusmani. Lumea lui Teddy se destrama incet-incet sub durerea unor amintiri terifiante si sub convingerea unei persecutii inexistente. In momentul in care iesirea din acest mister nu pare posibila, Teddy isi da seama ca singurul mod de a se salva este infruntandu-si temerile si dusmanii. Rezultatul acestei confruntari reprezinta un final surprinzator care va va lua prin surprindere. Nu pot spune mai multe despre final pentru ca ar insemna sa stric tot filmul. Din punctul meu de vedere insa, finalul este cireasa de pe tort.

Leonardo DiCaprio si regizorul Martin Scorsese colaboreaza din nou realizand un proiect de succes si anume Shutter Island. Cei doi pun bazele unui film pornit de la o idee veche, intesat cu motive psihologice pe care clasicul Alfred Hitchcock le-ar fi putut folosi cu entuziasm si in filmele sale. Regula nescrisa a unui film psihologic de succes este ca indiferent care este subiectul sau cat de adanc este misterul, finalul trebuie sa fie impactant, mai mult decat in orice alt gen cinematografic. Iar Shutter Island este un film foarte reusit.

La sfarsit ramane intrebarea: “Ce e mai rau? Sa traiesti ca un monstru sau sa mori ca un om bun?”