Leonardo DiCaprio se ocupa de securitatea statului in J. Edgar

Regie: Clint Eastwood

Actori: Leonardo DiCaprio, Ed Westwick, Naomi Watts, Josh Lucas, Judi Dench

Titlu original: J. Edgar

Drama J. Edgar, regizata de Clin Eatwood si avandu-l ca protagonist pe Leonardo DiCaprio, este o biografie clasica filmata intr-o maniera moderna. Oricat de mult si-ar fi dorit regizorul sa se concentreze pe cariera fondatorului FBI, J. Edgar Hoover, problema care atrage atentia este dilema legata de  orientarile sexuale ale ofiterului, aparuta in urma perioadei de burlacie prelungite si a relatiei suspect de apropiate cu subalternul sau, Clyde Tolson (Armie Hammer).

Politica, o scuza pentru scandaluri sexuale

Mare parte din viata protagonistului este bine surprinsa in film, insa unghiul de abordare tine mai mult de aspectul personal decat de cel politic. Aproape toate jocurile politice elaborate au la baza o implicatie sexuala. Intreaga poveste este relatata de Hoover insusi,  in multe din situatii fiind martor indirect sau dand dovada de subiectivitate. Filmul nu este o sursa istorica dominata de acuratele, mai ales in situatiile in care naratorul, vadit megaloman, tinde sa desfiinteze orice personaj implicat in scandaluri sexuale sau jocuri politice.

Cat de credibil este totusi DiCaprio? In ciuda faptului ca ne-a obisnuit cu roluri dramatice, profunde si enigmatice, DiCaprio nu parte tocmai persona potrivita pentru un personaj politic real. Actorul dovedeste ca poate depasi orice provocare. Este credibil atat in ipostaza omului tanar, cat si a agentului in varsta. Cu un actor ca acesta, nu puteam avea parte de un personaj liniar. Din contra, complexitatea acestuia crestea pe masura de inaintam in film.

Eastwood alege o abordare aproape complet psihologica a protagonistului. Hoover este portretizat in termeni freudiani drept „baiatul mamei”, crescand intr-o familie preponderent matriarhala si locuind alatura de mama sa cea mai mare parte a vietii. Se teme de furia mamei mai mult decat de orice razbunarea oricarui inamic.

Un om daramat de complexe

Scarbit de ideea ca ar putea fi homosexual si aflat in situatia de a fi renegat de propria familie, J. Edgar este cuprins de sentimente contrare atunci cand Tolson il saruta si ii marturiseste dragostea. Insa nu exista niciun pericol ca acesta sa actioneze instinctiv, caci, pana la urma, avem de-a face cu un agent secret instruit sa nu aiba incredere in nimeni. Conform declaratiei sale, mica abatere este justificata de faptul ca nu poate avea incredere nici in propria persoana.

Plimbandu-se constant intre fapte din prezent si trecut, J. Edgar da impresia ca isi face pledoaria. Realizarile istorice pe care acesta le-a inregistrat nu fac obiectul analizei acestui film. J. Edgar este caracterizarea spirituala a unui barbat al carui psihic este atat de reprimat incat s-a transformat intr-un cifru, intr-un om ratacit. Clint Eastwood si Leo DiCaprio au incercat sa ii ofere lui Hoover umanitatea si sensibilitatea pe care el insusi nu si le-a acordat in timpul vietii. Au reusit?