Recomandare: Marele ecran in Epoca de Aur: afise de filme romanesti 1965-1989

Am pus mana pe cartea rosie si grea si am inceput sa o rasfoiesc cu mare sete. Fiecare pagina lucioasa, intens colorata, desprindea bucatele colorate din cultura cinematografica romaneasca, unele franturi pe care le retraiam vazandu-le si altele pe care le zaream pentru prima data… Cartea Marele ecran in Epoca de Aur: afise de filme romanesti a regizorului si producatorului american Christopher Landry poate fi foarte usor privita in acelasi timp ca un album artistic si ca un atlas de film care ilustreaza istoria infiintarii si evolutiei cinematografiei romanesti.

Ne-am obisnuit sa facem cronica filmelor americane si sa le admiram, insa nu prea ne sunt familiare aprecierile criticilor americani. Cu atat mai mult, cercetarea si analizarea unei intregi ere a filmului romanesc este cu totul inedita. Landry, care s-a documentat de-a lungul mai multor ani, trece in revista cele mai interesante afise de film din perioada 1965-1989, supranumita Epoca de Aur.

Din punct de vedere politic si social, aceasta perioada este una extrem de zbuciumata, strivita de dictatura Ceausista si ingradita de cenzura. Paradoxal, este si momentul de inflorire si maturizare a filmului romanesc, pecetluit de nationalismul si dragostea fata de cultura romaneasca. In paginile acestui volum veti gasi afise ale ecranizarilor unor carti memorabile precum: Morometii, Padurea spanzuratilor, Baltagul, Toate panzele sus sau Declaratie de dragoste. Fiecare capitol al cartii incepe cu destainuirile a cate unui regizor roman de succes, printre care se numara: Sergiu Nicolaescu, Geo Saizescu, Dan Pita, Stere Gulea sau Corneliu Porumboiu.

Pe langa clasicele categorii de filme, Christopher Landry introduce un nou gen autentic romanesc- filmul cu haiduci – caruia ii dedica un intreg capitol. Afisele filmelor de actiune sunt inspirate din cele western americane, iar cele ale filmelor pentru copii combina portretele protagonistilor cu desenele personajelor fantastice. Ultimul capitol analizeaza noile tendinte ale graficii afiselor, ilustrate prin noul val de filme romanesti: Weekend cu mama, 4 luni 3 saptamani si 2 zile sau Politist, adjectiv.

In paginile albumului veti mai gasi profilurile pictorilor/artistilor grafici Ion Stendl, Klara Tamas si Pompiliu Dumitrescu care au marcat prin creatiile lor Epoca de aur a filmului romanesc, dar si capitole in care sunt comparate afisele unui film romanesc difuzat in mai multe tari. Cartea Marele ecran in Epoca de Aur: afise de filme romanesti reprezinta o incursiune spectaculoasa in lumea ilustrata a filmului romanesc post-belic si ante-revolutionar, pe care niciun cinefil adevarat nu trebuie sa o rateze.

Autorul american Christopher Landry a inceput sa adune materialele din carte manat de pasiunea pentru filmul romanesc. Christopher este producator si regizor secund pentru aproape 100 de filme, dar si un scriitor activ si producator de coloane sonore ale filmelor. In Romania, Landry realizeaza productii de lung metraj si reclame inca din 1995 de cand s-a stabilit cu familia in Bucuresti.

Poti castiga aceasta carte participand la concursul de pe blog.provideo.ro Castiga albumul de aur al filmului romanesc!