Natalie Portman este Lebada neagra

Regie: Darren Aronofsky

Actori: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Benjamin Millepied, Ksenia Solo, Janet Montgomery

Titlu original: Black Swan

Natalie Portman nu s-a numarat niciodata printre actritele mele preferate. Nu am remarcat-o in niciun rol si nu am crezut-o capabila sa interpreteze altceva decat rolul tinerei inocente, inofensive si inimoase pe care am urmarit-o de multe ori in comedii romantice sau filme de familie. Asta pana de curand am auzit ca aceasta tocmai a castigat premiul Oscar la categoria “Cea mai buna actrita in rol principal” pentru interpretarea din Lebada neagra/ Black Swan. Evident, curiozitatea mea a fost de nestapanit. Era imperios necesar sa intru in posesia filmului si sa il vad. La final, nerabdarea mi-a fost pe deplin satisfacuta.

O tanara devotata baletului

Filmul incepe intr-un fel la care probabil ma asteptam. Natalie Portman este Nina, o tanara stearsa, cuminte si supusa, care lucreaza ca balerina la o companie prestigioasa din New York. Dupa antrenamente si spectacole, fata merge acasa, unde o asteapta o mama posesiva cu niste tabieturi de neclintit. Nina sta mereu in umbra si accepta orice decizie se ia in locul ei. Nu indrazneste sa spuna ce gandeste, este timida si introvertita. Are, insa, un singur vis: acela de a juca rolul lebedei negre din celebra piesa Lacul lebedelor. Pentru ea, aceasta ar fi incoronarea tuturor eforturilor si umilintelor indurate de-a lungul carierei.

Neasteptat, dorinta ei poate deveni realitate, cand fosta dansatoare protagonista a spectacolului se pensioneaza si se cauta o noua lebada alba si neagra, care sa aduca un suflu nou. Dupa audiente indelungi, rani si multe umilinte, Nina obtine dublul rol principal in spectacol. Va interpreta atat lebada alba cat si lebada neagra. Singura conditie care i se pune este sa isi exploateze latura sa intunecata pentru a intra in rolul lebedei negre.

Pasiune dusa la extreme

Bucuria primirii acestui rol a durat pentru Nina doar o clipa…un moment care a fost repede naruit de teama de nu se ridica la nivelul asteptarilor. Perfectionista din fire si foarte meticuloasa, tanara exerseaza continuu miscarile si in acelasi timp, incearca sa scoata la iveala latura mai intunecata a personalitatii sale, indrazneala, senzualitatea si malitiozitatea pe care nu le-a folosit niciodata.

In timp ce poantele in plutesc de la un capat la celalalt al salii de dans, paranoia si gandurile rele pun stapanire pe mintea ei. Colegele incearca sa ii fure rolul, sa cucereasca barbatul de care se indragostise si sa ii subestimeze talentul.  Dintr-o data actiunea din Lebada neagra/ Black Swan capata accente tot mai intunecate si o intensitate tipatoare.

Natalie Portman se transforma complet si joaca un rol psihologic exceptional. Nicio secunda nu ne da de banuit care va fi deznodamantul. Aceasta construieste incet si temeinic un personaj nou, excentric, periculos si foare convingator. Asa se naste Lebada neagra/ Black Swan!

Interpretarea actritei este impresionanta, subiectul filmului este surprinzator, iar finalul socheaza prin incarcatura sentimentala si daruire totala. Nina este Icar, iar Lebada neagra este Soarele, exact ca in legenda.