Nimic nu-i scapa lui…Sherlock Holmes

Regie: Guy Ritchie

Actori: Rachel McAdams, Robert Downey Jr., Jude Law, Mark Strong, James Fox

Titlu original: Sherlock Holmes

Ca sa nu fii dezamagit de „Sherlock Holmes” trebuie sa faci doua lucruri foarte importante. Unu la mana, trebuie sa il privesti nu ca pe o ecranizare a cartilor lui Arthur Conan Doyle, ci ca pe o ecranizare a unor benzi desenate omonime. Doi la mana, nu trebuie sa uiti, nici un moment, ca este un film de Hollywood, cu buget consistent si actori principali cu rang de supervedete, ceea ce inseamna ca tinta producatorilor este spectacolul si nu respectarea universului literar construit de celebrul romancier britanic. Daca pornesti la vizionare cu aceste doua ganduri in minte, nu ai cum sa te plictisesti la „Sherlock Holmes”.
Un caz bizar se transforma intr-un mister cu valente supranaturale

In Anglia anului 1891, Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) si Doctorul John Watson (Jude Law) se confrunta cu un caz bizar: Lordul Blackwood (Mark Strong) isi omoara victimele in cadrul unui ritual de magie neagra. Cinci persoane si-au pierdut viata pana acum. In timpul ceremoniei care pregateste sacrificiul celei de-a sasea persoane, Blackwood este oprit in ultima clipa de Sherlock Holmes si Watson, cu doar cateva minute inainte ca politia londoneza sa soseasca la fata locului. Criminalul este capturat si condamnat la moarte. Inaintea executiei, el cere sa vorbeasca cu Sherlock Holmes, caruia ii dezvaluie ca moartea sa nu este sfarsitul: vor urma si alte sacrificii. Blackwood este spanzurat si declarat mort de catre Watson.

In pofida acestei reusite rasunatoare si pline de glorie, Sherlock Holmes este macinat de nelinisti personale: a fost ultimul caz al lui Watson, care s-a hotarat sa aseze la casa lui si se insoare. Asta inseamna ca Holmes va pierde nu numai un asistent loial, ci si pe cel mai bun prieten al sau. Framantarile sale continue legate de aceasta chestiune il fac sa accepte un alt caz, primit de la Irene Adler (Rachel McAdams), fosta sa adversara si o hoata cu state vechi. El trebuie sa il gaseasca pe un barbat numit Reordan, dat disparut. Intre timp, ceea ce Holmes credea ca e o amenintare fara acoperire venita din partea Lordului in clipa mortii incepe sa capete sens cand este alertat de politie ca mormantul lui Blackwood a fost spart, din interior. Mai mult, paznicul cimitirului declara ca l-a vazut pe Blackwood iesind din mormant.

Nu mica ii e surpriza lui Holmes cand il descopera pe Reordan in cosciugul in care a fost ingropat Blackwood. Indiciile gasite in sicriu il fac pe detectiv sa redeschida instant cazul. Mai mult fara voia lui, Watson este convins si el sa ia parte la caz si cei doi pornesc, pentru ultima data, sa desluseasca un mister care impleteste practici stranii de magie si stiinta, societati secrete oculte, crime realizate prin mijloace supranaturale si un plan diabolic ce pune Anglia intr-un pericol de neinchipuit.

Regizat de Guy Ritchie. Adica un film cu actiune dementiala!

Sherlock Holmes” are doua minusuri pentru care insa compenseaza cu o multitudine de plusuri. Cele doua minusuri sunt scenariul si Rachel McAdams in rolul lui Irene Adler. Scenariul debuteaza in forta, pare ca te va conduce pe urmele unui mister cu adevarat inedit, insa isi pierde din intensitate spre sfarsit, lasandu-te cu gustul amar al unei enigme cu nimic iesite din comun. Cat despre Rachel McAdams, personajul careia ii da viata este putin convingator si in contra timp cu interpretarile de clasa ale actorilor principali.

Din fericire, partile bune ale filmului anuleaza aceste minusuri. Robert Downey Jr. si Jude Law sunt fara indoiala atractia centrala a productiei de fata. Marele lor merit e ca functioneaza fara cusur atat individual, cat si in ceea ce priveste dinamica cuplului Sherlock Holmes – Dr. Watson. Downey Jr. interpreteaza un Sherlock Holmes excentric, extrovertit si plin de vitalitate, a carui personalitate este conturata tocmai de micile sale ticuri. Personajul lui Law este, in schimb, un tip tacut si genul de om care se pierde usor in peisaj, insa care ascunde mai mult decat se poate vedea cu ochiul liber. Impreuna, cei doi sunt perfect complementari: nebunia spontana intalneste ratiunea pentru a da nastere unui duo caruia nu ii scapa nimic.

Un alt mare plus al filmului este regizorul Guy Ritchie, al carui stil isi face simtita prezenta de la un capat la celalalt, mai ales in miscarile impetuoase ale camerei si in iuteala smintita a luptelor la care participa Sherlock Holmes si Watson. Daca mai adaugam la toate astea si niste decoruri si efecte speciale care te uita cu gura cascata destul de des, rezulta ca „Sherlock Holmes” e un film bine. Chiar foarte bine.