Piatra fermecata – Ai grija ce-ti doresti!

Regie: Robert Rodriguez

Actori: Jimmy Bennett, Jake Short, Kat Dennings

Titlu original: Shorts

Shorts / Piatra fermecata” este un film pentru toate familia. Adica, spre deosebire de multe alte productii din categoria „family”, chiar este un film care poate fi vazut deopotriva de copii si de adulti. Copiii vor fi fermecati de haosul infantil si de gagurile fanteziste, in timp ce adultii se vor amuza copios de fiecare data cand vor prinde cate o referinta mai mult sau mai putin discreta la elemente definitorii ale culturii de masa americane. Pe mine cel putin, filmul scris si regizat de Robert Rodriguez m-a prins total si, pentru 90 de minute, am uitat de orice fel de griji si probleme. Cumva, a fost ca o incursiune inapoi in vremea copilariei, cand filmele vizionate la televizor ma faceau sa imi doresc sa am si eu parte de aventura la care tocmai asistasem.

Pentru inceput, trebuie sa stiti ca „Shorts / Piatra fermecata” nu respecta deloc formatul unui film obisnuit de lungmetraj. „Shorts / Piatra fermecata” este alcatuit din 6 episoade care se deruleaza intr-o ordine nu tocmai cronologica, fiecare prezentand povestea dintr-o perspectiva diferita. Asadar, incepe cu episodul 0, continua cu 2, urmeaza 4, apoi 3 si se incheie cu episodul 5. Probabil ca va intrebati daca aceasta dezordine narativa incurca vizionarea. Ei bine, raspunsul e nu. Scenariul e foarte bine gandit, astfel incat lucrurile care par sa nu se lege sa fie repede completate si explicate de episodul care urmeaza. Acest haos in jurul caruia este construit intregul film are un scop bine demarcat, si anume acela de a imita energia, entuziasmul, curiozitatea si lipsa de organizare din mintea copiilor.

Povestea din „Shorts / Piatra fermecata” se desfasoara in suburbia orasului Black Falls. Aici, intreaga comunitate este strans legata de Black Box Industries, detinuta de Mr. Black (James Spader), care produce gadgetul ultim, Black Box-ul. Acest device stie sa faca de toate: poate fi aparat de barbierit, telefon, desfacator de conserve sau chiar aspirator. Este atat de popular, incat toata lumea detine unul. Ca tot mentionam mai sus aluziile dedicate adultilor si ca sa va faceti o idee, va spun doar ca Black Box Industries aduce in multe momente cu gigantul Apple. Revenind la poveste, „Shorts / Piatra fermecata” ne face cunostinta, la un moment dat, cu personajul central, Toe Thompson (Jimmy Bennett), un pusti de 11 ani. Cartea de vizita a lui Joe arata cam asa: este un tocilar putin ciudat, nu are prieteni, la scoala este prima persoana de care se iau batausii, iar parintii lui lucreaza amandoi pentru – surpriza! – Mr. Black.

Viata lui Joe capata o turnura putin neasteptata in clipa in care da peste o piatra ciudata, multicolora, gasita de unul dintre copiii din cartier la capatul unui curcubeu si ajunsa printr-un concurs de imprejurari in posesia sa. Apoi, viata lui capata o turnura cu adevarat neasteptata cand descopera, din greseala, ca piatra are puterea de a indeplini orice dorinta. Joe nu cere mult: vrea sa aiba niste prieteni la fel de destepti ca el, dorinta care ii si este indeplinita. Ceea ce il ia insa prin surprindere pe Joe e ca acesti noi prieteni sunt niste nave spatiale de marimea unui telefon mobil, conduse de mici extraterestri. Lasand aceasta mica bizarerie la o parte, Joe afla rapid ca noii sai prieteni pot sa faca o gramada de lucruri pentru el, de la a gati o cina delicioasa pana la a-i curata cu atentie la detalii aparatul dentar.

Din pacate, piatra fermecata are prostul obicei de a se pierde si de a intra tot timpul in posesia cuiva care nu stie ce puteri are. Si care, fara sa stie ce face piatra, isi pune din pura intamplare o dorinta care se indeplineste. Astfel, dupa ce piatra ajunge in mainile mai multor copii din cartier, suburbia se umple pe rand cu castele, pterodactili sau crocodili bipezi, intr-o atmosfera generala de debandada copilareasca. Este fix acea aventura de care va ziceam la inceput. Cu toate astea, lucrurile scapa de sub control in clipa in care adultii pun mana pe piatra. Mr. Black insusi o vede ca pe gaselnita perfecta care ii poate permite sa devina cel mai puternic om din lume. Copiii din cartier trebuie sa treaca peste micile diferende dintre ei si sa gaseasca o solutie pentru a salva orasul de nenorocirea provocata de piatra fermecata…

Copiii joaca cu multa dezinvoltura, adultii au un comportament exagerat pentru a intra, la nivel de scenariu, in acest joc, iar situatiile absolut neverosimile iti acorda sansa de a participa, chiar si pasiv, la o aventura ludica de care cu siguranta iti era dor. „Shorts / Piatra fermecata” e un film pe care nu poti sa il critici pentru ca nu promite in nici o clipa mai mult decat iti ofera. Tocmai de aceea, trebuie privit ca atare: un film copilaresc, relaxant si foarte distractiv.