Povestea jucariilor 3: un nou inceput

Regie: Lee Unkrich

Actori: Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusack, Ned Beatty, Michael Keaton, Don Rickles

Titlu original: Toy Story 3
Animatia Povestea jucariilor 3 / Toy Story 3 tocmai s-a lansat pe Blu-ray si DVD…o veste buna mai ales pentru cei mari. De ce spun acest lucru? Pentru ca actiunea celei de-a treia parti surprinde momentul maturizarii copilului si despartirea acestuia de jucariile sale. E un moment trist pentru ambele parti si e un sentiment pe care copiii nu au cum sa-l inteleaga inca. Insa, noi cei mari stim foarte bine despre ce este vorba. In plus, Povestea jucariilor 3 / Toy Story 3, la fel ca Shrek sau Epoca de gheata / Ice age, este echivalentul modern al clasicelor povesti pe care le savuram cu entuziasm cand eram mici si pe care copiii de azi nici nu le cunosc. Asadar avem un film perfect pentru intreaga familie in preajma sarbatorilor. Povestea jucariilor 3 / Toy Story 3, ca si primele doua parti, contine teme universal valabile ca: unitatea familiei, maturizarea si inevitabila trecere a timpului.

Jucariile iesite la pensie

Pixar, casa de productie la care s-a facut filmul, s-a dovedit a fi mereu inspirata in construirea povestilor, insa cu trilogia Povestea jucariilor a reusit sa tina publicul cu sufletul la gura de la inceput pana la final. Acest lucru se datoreaza faptului ca orice om a avut in copilarie o jucarie preferata de care nu se putea desprinde si care ii trezeste acum amintiri minunate. Insa, exista si un alt motiv pentru care Povestea jucariilor are un subiect atat de atractiv: nevoia de a te simti folositor, dorit si iubit.

Cea mai recenta parte a povestii incepe cu tanarul Andy care are acum 17 ani si se pregateste sa plece la facultate. Mama lui Andy (Laurie Metcalf) – care tot trebaluieste prin casa numai ca sa impiedice tristetea sa o copleseasca – il grabeste pe baiat sa ia o decizie asupra cufarului cu jucarii: acestea trebuie sa ajunga in podul casei, la gunoi sau la cresa Sunnyside ca donatii. Din cauza unei incurcaturi, jucariile pastrate amintire in pod – inclusiv cowboy-ul Woody (Tom Hanks), astronautul Buzz Lightyear (Tim Allen), fermiera Jessie (Joan Cusack), Domnul si Doamna Cap de Cartof (Don Rickles si Estelle Harris), pusculita-porcusor Hamm (John Ratzenberger), dinozaurul Rex (Wallace Shawn), papusa Barbie (Jodi Benson) si catelul Slinky Dog (Blake Clark) – au ajuns la cresa sperand ca vor avea parte de un fel de pensionare odihnitoare alaturi de semenii lor.

Complotul ursuletului de plus

Insa, afla curand ca aparent amabilul ursulet de plus Latso (interpretat de Ned Beatty) conduce cu cinism comunitatea jucariilor din cresa, semanand frica la fel ca directorul unei inchisori de maxima securitate. In termeni extrem de generali, Povestea jucariilor 3 / Toy Story 3 este marea evadare a eroilor nostri catre un nou inceput. Bineinteles ca noul cadru in care este amaplasata actiunea reprezinta ocazia perfecta pentru a face cunostinta cu noi jucarii printre care manechinul Ken (Michael Keaton) sau caracatita lipicioasa Stretch (Whoopi Goldberg).

Sub regia lui Lee Unkrich, creatorii acestei serii ramane pe pozitii: un subiect bine construit realizat de Pixar, un scenariu excelent (scris de castigatorul Premiului Oscar, Michael Arndt, pentru Little Miss Sunshine), muzica dupa Randy Newman, actori extraordinari, efecte speciale reusite si un design foarte colorat.

Dar Povestea jucariilor 3 / Toy Story 3 apeleaza cel mai mult la inteligenta sentimentala. Frica subinteleasa de a fi uitat si cimitirul de papusi evoca o imagine vizuala extrem de puternica si emotionanta, sugerand un fel de holocaust al jucariilor. Terifianta imagine este stearsa apoi de secvente mai fericite in care este promovat jocul creativ ilustrat de viata secreta a jucariilor.

La final jucariile eroine merita aplauze la scena deschisa pentru o performanta uluitoare care aduce la viata amintirile cele mai placute ale copilariei.