Quantum Apocalypse – SF si putin thriller

quantum-apocalypse_packshot

Regie: Justin Jones

Actori: Rhett Giles, Kristen Quintrall, Stuart Lafferty, Randy Mulkey

Titlu original: Quantum Apocalypse – Judgement Day

Cumpara filmul pe DVD de aici.

Legat de titlul filmului, am gasit un post interesant pe un forum, in care Foywonder, redactor la DreadCentral.com, povesteste despre rolul sau decisiv in procesul de alegere a numelui productiei de fata. Intr-un shimb de mailuri cu Foywonder, Leigh Scot (scenaristul filmului) vorbeste despre ultimele sale productii, printre care si un film numit „Judgement Day”. Filmul era gata, numai ca studioul nu era de acord cu numele. Moment in care Foywonder zice in gluma: „De ce nu-i ziceti Judgement Day: Quantum Apocalypse sau Cosmic Cataclysm: Judgement Day?” Asa se face ca pe DVD-ul in care a venit filmul scrie „Quantum Apcalypse”.

In ceea ce priveste filmul in sine, pe imdb am gasit ca-i SF. Coperta spate a DVD-ului zice ca-i thriller. Asadar, thriller SF, sa spunem. Si, ca orice thriller SF in care un corp ceresc se indreapta amenintator spre pamant, nici „Quantum Apocalypse” nu sta mult pe ganduri si iti dezvaluie premisa inca din primele minute. In cazul nostru, premisa ia forma unei comete al carei curs deviat inseamna un impact iminent si schimbari climatice catastrofale. Catastrofale, adica viata pe pamant va inceta sa mai existe. Drept urmare, savantii de la NASA trebuie sa gaseasca o solutie pentru a evita dezastrul. In ajutorul lor ii cheama pe doi cercetatori geniali ai fenomenului, dar putin cam dusi cu pluta. „Avril Lavigne si Pointdexter”, ca sa il citez pe seful agentiei spatiale.

Insa eforturile lor nu sunt de ajuns. Raspunsul se afla acolo unde se asteapta mai putin: intr-un oras din Lousiana, in mintea sclipitoare a lui Terry (Rhett Giles). Terry este autist si are capacitatea de a acumula un bagaj impresionant de cunostinte. In plus, observa lucruri care de obicei scapa atentiei unui om obisnuit. In momentul in care observa anomalia, Terry face calcule pe cont propriu si ajunge la un rezultat care ar putea sa-i ajute enorm pe cei de la NASA. El trebuie sa-l convinga pe fratele sau, primarul orasului, sa il ajute sa ia legatura cu NASA.

Intre timp, cometa se apropie tot mai mult de pamant si efectele se fac vizibile: sunt afectate clima, timpul, gravitatia… Da, filmul intra in chestii de fizica foarte complexe si interesante, insa din pacate nu reuseste sa le faca atragatoare pentru privitor. Toate discutiile despre schimbarile cauzate de apropierea cometei se rezuma la cateva cuvinte din jargonul fizicienilor (notiuni precum materie, antimaterie etc.) si la explicatii sumare si banale. Nu am nici cea mai vaga idee despre fizica cuantica, asa ca, cu ceva mai multa inspiratie, scenariul ar fi putut sa ma faca sa scot un mic „wow!” in timpul dialogurilor dintre specialistii NASA. As fi vrut sa mi se explice intr-un mod plauzibil, de exemplu, cum apropierea cometei de pamant face ca doi oameni normali sa ridice o masina si sa o arunce ca si cum ar fi din carton.

Uraganele se intetesc, un tsunami inunda Manhattanul, oamenii isi pierd mintile sub semnul sfarsitului inevitabil… Totul incepe sa se transforme in haos. Terry si fratele sau se indreapta spre NASA, insa pe drum dau de tot felul de obstacole imprevizibile. Din fericire, mintea enciclopedica a lui Terry nu va da gres si ii va scoate din situatii limita.

Primul lucru pe care vreau sa il remarc la „Quantum Apocalypse” e modul in care au fost dozate momentele actiunii. Intre intriga si deznodamant este o desfasurare cam lenta pentru gustul meu, fara ruperi de ritm semnificative, care sa te dea pe spate. De asemenea, filmul incearca prea mult si in prea multe momente sa fie grav cu orice pret, lucru care face ca tensiunea de la final sa isi piarda din puterea de a impresiona privitorul.

Flmul nu abunda de efecte vizuale, insa secventele in care este folosita grafica pe calculator sunt bine realizate. Colosala revarsare de apa peste Manhattan este spectaculoasa, insa daca ar fi fost folosite planuri mai largi catastrofa ar fi capatat mult mai multa amploare. Cat despre actori, de departe cel mai bun rol al filmului este cel al lui Rhett Gyles. Personajul Terry este singurul care m-a atras de partea lui si mi-a castigat simpatia. Este un ciudat verosimil.
La final, dau o replica din film care, chiar daca este in afara subiectului cu catastrofa globala, mi-a ramas in minte. O adolescenta catre fostul ei prieten: „Ti-am sters comentariile de pe Facebook. Ti-am zis ca s-a terminat!”.