Reese Witherspoon stie cum sa-si faca norocul

Regie: James L. Brooks

Actori: Reese Witherspoon, Paul Rudd, Owen Wilson, Jack Nicholson, Kathryn Hahn, Mark Linn-Baker

Titlu original: How Do You Know
Discutiile create in jurul noului film al lui James L. Brooks, Cum stii ca ai noroc?/ How Do You Know, sunt cel putin la fel de interesante ca filmul in sine. Criticii de specialitate s-au impartit in doua grupuri: intr-o parte sustin ca este o productie mediocra, lipsita de realism, iar in cealalta parte tocmai aceste defecte sunt considerate cele mai de pret calitati ale comediei romantice. Cum stii ca ai noroc?/ How Do You Know este, in final, o poveste haioasa, incadrata intr-un decor colorat si stralucitor, care aminteste usor de atmosfera comediilor alb-negru. Povestea de dragoste s-ar putea sa va placa, asta depinde doar de asteptarile pe care le aveti de la o comedie romantica si un triunghi amoros.

Ironia triunghiului amoros

Cum stii ca ai noroc?/ How Do You Know
face parte din categoria de mijloc a filmelor regizate de marele James L. Brooks. Cunoscut initial drept creatorul emisiunilor clasice de televiziune (The Simpsons), Brooks a regizat doar sase filme pana acum – unele extrem de bune (Terms of Endearment/ Vorbe de alint), altele mult sub asteptari (Spanglish). Insa toate acestea pot fi privite unitar caci insumeaza cateva caracteristici comune: generozitatea personalitatii, nervozitatea si naturaletea personajelor care au libertatea de a se desfasura chiar cu riscul diminuarii intrigii. Personajele sunt inspirate din realitate si puse in situatii in care sa se loveasca unele de altele in cele mai ciudate feluri.

Acelasi lucru se intampla si cu protagonistii din Cum stii ca ai noroc?/ How Do You Know. Lisa (Reese Witherspoon) este jucatoare profesionista de softball care tocmai a fost eliminata din echipa olimpica. Matty (Owen Wilson) este si el sportiv de performanta, jucator de baseball, aflat intr-o relatie amoroasa nu prea serioasa cu Lisa. Cei doi se cearta mereu, iar relatia a devenit mai mult un tabiet. Inainte de a relua relatia cu Matty, Lisa merge la o intalnire ciudata cu George (Paul Rudd), un om de afaceri pus sub acuzare pentru frauda. George este complet nevinovat si il banuieste pe tatal sau, Charles (Jack Nicholson), ca i-a intins o cursa.

Toate aceste lucruri se intampla in primele 15 minute ale filmului. Tot ce mai ramane apoi de urmarit este detalierea secventelor prin care sunt construite personajele. Lisa si Matty se despart apoi se impaca. George vinde tot ce are ca sa plateasca datoriile si in acelasi timp incearca sa o cucereasca pe Lisa. Iar Charles planuieste sa-si manipuleze fiul astfel incat sa-si salveze propria piele. Exista foarte multe momente narative in film, insa scenele comice sunt si mai multe. In centrul fazelor amuzante se afla cel mai des Owen Wilson, al carui personaj descopera consternat monogamia si incearca sa se supuna regulilor acesteia.

Jongland intre sport si iubire

S-ar putea sa gasesti cateva lucruri care sa nu-ti placa in comedie, insa nimeni nu poate afirma ca filmul nu are o eroina originala. In cate filme ati mai cunoscut trairile emotionale ale unei foste atlete ramase  fara slujba? Din punctul acesta de vedere, mi-ar fi placut sa descopar si mai multe detalii despre viata unei sportive de performanta, detalii pe care nu le poti afla uitandu-te la un canal sportiv. Reese Witherspoon si Owen Wilson isi interpreteaza rolurile remarcabil. Ea este cu totul diferita de “blonda de la drept”, e bataioasa si prea putin feminina, iar el ne face cunostinta cu o noua personalitate, incercand sa scape de obisnuitele roluri de baietel frumusel, blond si naiv.

Subiectul filmului Cum stii ca ai noroc?/ How Do You Know poate deveni cu usurinta punctul de plecare al unui serial de televiziune, datorita esentei personajelor care poate fi exploatata indelung. Insa, Brooks a  ales sa construiasca o comedie contemporana rara, care, spre deosebire de multe altele, nu se axeaza pe actiunile unui grup si nu este cinica sau misogina.