Reteaua de socializare – Oscar pentru prieteniile online

Regie: David Fincher

Actori: Jesse Eisenberg, Rooney Mara, Bryan Barter, Dustin Fitzsimons, Joseph Mazzello, Andrew Garfield, Toby Meuli

Titlu original: The Social Network

Reteaua de socializare/ The Social Network
este o poveste despre dusmanie si dreptul asupra ideii de infiintare a Facebook-ului sau mai precis despre circumstantele in care a luat nastere aceasta idee. Nu e o poveste orarecare, ci una cu 8 nominalizari la Oscar printre care se numara si categoriile Cel mai bun film si Cel mai bun actor in rol principal (Jesse Eisenberg). Scris de Aaron Sorkin si regizat de David Fincher, filmul incearca sa descopere adevaratul inventator al fenomenului online care a transformat substantivul “prietenie” in verb si care ii face pe adeptii ideii sa vorbeasca despre sine la persoana a treia.

Si apoi a fost…Facebook

Sorkin si Fincher nu pot fi acuzati ca au umbrit o poveste buna cu faptele reale. Creatia e tot ce conteaza, iar produsul finit este unul premium. Din contra, cei doi construiesc un divertisment fantastic care nu are nicio legatura cu documentarea facuta despre originile Facebook-ului. Rarzboiul barbatilor din film condimenteaza povestea cu imaturitate, ambitie si testosteron.

Cu o inspirata inteligenta scenaristul enumera ironiile care au stat la baza formatii renumitei retele de socializare. Mai intai, sustine ca un tip antisocial a inventat prietenia online pentru a mari posibilitatile de socializare a milioane de oameni; apoi sugereaza ca acest mijloc de a consolida prietenii porneste dintr-o serie de relatii esuate si gelozii stupide. Deliciul dialogului wall-to-wall din Reteaua de socializare/ The Social Network este asigurat de protagonistul Jesse Eisenberg, care il interpreteaza remarcabil pe monotonul Zuckerberg.

Razboiul suprematiei asupra retelei de socializare

In primele sapte minute ale filmului aflam intreaga viata a lui Zuckerberg. Acesta este parasit intr-un bar din campus de iubita, careia ii raspunde cu multa indignare si aroganta, asa cum e el obisnuit atunci cand se afla intr-o confruntare. Intr-un moment de ameteala cauzata de consumul de alcool, tanarul sparge sistemul Universitatii Harvard si incepe un joc misogin de-a “asta-i tare, asta nu”. Jocul sau trezeste interes in randul studentilor si astfel hakerul implementeaza o retea de campus care devine de fapt baza Facebook-ului. In urma acestui succes, tanarul se aiaza cu Eduardo Saverin (Andrew Garfield) si ii trage dupa el si pe gemenii Winklevoss care acum pretind ca sunt adevaratii precursori ai retelei.

Regizorul patrunde intr-o arie psihologica foarte periculoasa atunci cand incepe sa exploateze puterea cuvantului. Rezumatul filmului Reteaua de socializare/ The Social Network pare sa sugereze o actiune desfasurata intr-o sala de judecata, insa iscusitul Fincher exploateaza la maxim gelozia stupida, misoginismul si rivalitatea dintre studentii parteneri in afacere. Toate aceste combinatii sunt sarea si piperul dramei.  Cu exceptia fostei iubite a protagonistului si a catorva petrecarete, distributia filmului este alcatuita din baieti imaturi, rasfatati si frustati.

Fenomenul Facebook a cuprins intreaga lume, iar utilizarile sale depasesc simplul schimb de replici amicale sau etalarea pozelor din ultima vacanta. Chiar zilele trecute am vazut un documentar in care un grup de medici foloseau facebook-ul pentru a descrie interventiile chirurgicale chiar in timpul acestora, iar rezultatul a fost unul foarte bun. Asadar s-ar putea sa asistam la nasterea unui fenomen de proportii care va schimba viitorul. Totusi, eu mai raman cu doua intrebari: Cine a inventat HI5-ul? si De ce pana acum nu s-a facut un film despre Hi5?