RocknRolla

rocknrolla

Regie: Guy Ritchie

Actori: Gerard Butler, Tom Wilkinson, Thandie Newton

Titlu original: RocknRolla

Cumpara filmul pe DVD sau Blu-ray de aici.

Stilul lui Guy Ritchie m-a prins inca de la primul sau film pe care am avut ocazia sa il vizionez, „Snatch”. Apoi, „Lock, Stock and Two Smoking Barrels” si „Revolver” m-au facut sa devin unul dintre fanii declarati ai regizorului. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult la Ritchie a fost placerea vadita cu care evita cliseul. Lungmetrajele sale se remarca printr-o regie de fiecare data proaspata si prin subtilitatea umorului de situatie si de limbaj. Regizorul britanic stie sa organizeze cu mult rafinament tot ceea ce tine de universul filmului sau – actori si personaje, planuri narative, rasturnari de situatie, muzica sau miscari de camera – pentru a ne face partasi la o poveste extravagant tincturata.

RocknRolla”, cel mai nou film al sau, nu se dezice de aceasta estetica cinematografica sui generis si demonstreaza, daca mai era nevoie, ca Ritchie este un regizor de clasa. Asa cum ne-a obisnuit si in precedentele sale productii, in „RocknRolla” Ritchie ne prezinta o fateta a lumii infractionale englezesti. Actiunea are loc in Londra, iar personajele principale se afla la poluri opuse ale puterii. Pe de o parte, ii avem pe Wild Bunch, o sleahta de infractori marunti, iar pe de alta parte il avem pe Lenny Cole, un cap mafiot cu relatii sus-puse care trage toate sforile de pe piata imobiliara locala. Undeva in afara acestui cerc criminal se afla Johnny Quid, un cantaret de rock dependent de droguri si fiul vitreg al lui Lenny. Fara sa faca nimic special, fiind un pic prea „prajit” de la narcotice, Johnny ajunge sa fie catalizatorul unei intregi serii de incurcaturi savuroase.

Filmul debuteaza cu One Two (Gerard Butler) si Mumbles, membri ai Wild Bunch, care incheie o afacere imobiliara cu Lenny Cole, insa sunt trasi pe sfoara si ajung sa-i datoreze un sac de bani. Intre timp, Lenny ii promite unui magnat rus, Uri Omovich, ca va obtine aprobarea unei constructii ilegale in schimbul a 7 milioane de euro. Ca semn al increderii sale, Uri ii imprumuta lui Lenny tabloul sau norocos pana la incheierea afacerii. Problema apare insa in momentul in care One Two si Mumbles primesc un pont foarte valoros de la contabila afaceristului rus si, fara prea mari dificultati, reusesc sa fure cele 7 milioane. O a doua problema se iveste cand Lenny descopera stupefiat ca tabloul a fost furat.

Aici fac o mica paranteza, pentru ca trebuie neaparat sa mentionez o scena pe care o consider reprezentativa pentru umorul frust al lui Guy Ritchie: cea in care Archie (Mark Strong), mana dreapta a lui Lenny, ii preda uneia dintre gorilele sale mai neexperimentate o lectie despre cum trebuie palmuita corect o persoana. Replicile livrate sec si mimica infailibila a actorilor, mai ales cea a lui Mark Strong, dau viata unei secvente memorabile, genul de faza pe care abia astepti sa le-o povestesti prietenilor tai. Revenind la probleme, un al treila impediment se insinueaza cand Uri ii cere inapoi tabloul lui Lenny, dar este amanat sub varii pretexte. Ce urmeaza? O a patra problema, desigur. Lenny il banuieste pe rus de neseriozitate, pentru ca neputinta acestuia de a da banii il pune pe el intr-o ipostaza delicata. Insa adevaratele complicatii abia acum incep…

RocknRolla” reuseste sa iti confiste atentia prin exploatarea inedita a relatiei cauza-efect. Actiunea unui personaj nu isi gaseste o urmare imediata, efectul fiind trecut in plan secund numai pentru a se revela cand te astepti mai putin si cu o intensitate inzecita. Nu am avut nici un moment impresia ca privesc o serie de coincidente grosier premeditate, ci o inlantuire de intamplari care par natural legate unele de altele. Montajul este mai putin spectaculos decat in Snatch, acest lucru datorandu-se faptului ca „RocknRolla” este construit pe un calapod putin diferit. Cu toate astea, filmul are cateva imbinari de cadre absolut seducatoare, insotite de un fond muzical care le completeaza perfect.

Desigur, scenariul, regia si muzica n-ar fi insemnat nimic fara o interpretare pe masura. Actorii din „RocknRolla” sunt alesi pe spranceana si ofera rolurilor pe care le joaca mult mai mult decat le cere scenariul. Pe Gerard Butler, aflat in ipostaza de pungas marunt, nu ai cum sa nu il indragesti inca din prima clipa. Thandie Newton (in rolul contabilei afaceristului rus) este incitanta si sigura pe ea. Tom Wilkinson si Karel Roden, in rolurile lui Lenny, respectiv Uri Omovich, puncteaza cu convingere atat trasaturile comune, cat si disimilitudinile care ii definesc pe cei doi capi mafioti. Jeremy Piven si rapperul Ludacris dovedesc ca, chiar daca esti distribuit intr-un rol mai putin important, asta nu inseamna ca nu trebuie sa dai ce ai mai bun. Nu in ultimul rand, Toby Kebbell, cel care il interpreteaza pe rockerul Johnny Quid, ne arata ce inseamna sa fii un rocknrolla.

Finalul filmului aduce o veste buna: Guy Ritchie ne pregateste un sequel – „The Real RocknRolla”. Scenariul este gata, iar acum se asteapta unda verde de la casa de film. Eu, cel putin, il astept cu nerabdare!