Shakespeare, un Anonim celebru

Regie: Roland Emmerich

Actori: Vanessa Redgrave, Joely Richardson, David Thewlis, Rhys Ifans, Rafe Spall

Titlu original: Anonymous

William Shakespeare
este un nume care a facut inconjurul lumii si pe care il auzim inca din scoala. Poate nu multi cunosc detalii despre viata sa, dar cu siguranta toti ii stiu celebrele opere dintre care mentionez Romeo si Julieta, Othello, Hamlet sau Regele Lear. Nascut pe la jumatatea secolului al-XVI-lea, identitatea scriitorului este invaluita in mister, fiindu-i contestata proprietatea intelectuala asupra titlurilor mai sus mentionate. Regizorul Roland Emmerich (Ziua Independentei, 2012) se inscrie in randul contestatarilor si creeaza un film absolut halucinant despre posibila identitate a autorului. Cu un regizor obisnuit cu epopeele si cadrele apocaliptice, thriller-ul Anonim impresioneaza printr-o poveste captivanta, o actiune naucitoare si o imagine de exceptie.

Omul din spatele creatiei

Actiunea filmului Anonim incepe intr-un cadru extrem de modern in zilele noastre, pe scena de teatru si se afunda treptat in trecut pana la zilele in care a trait Shakespeare. Tonul dramatic nu lipseste, filmul functionand ca o combinatie intre Elizabeth si Shakespeare in Love, cu toate mecanismele politice, oportunismul si emotiile la care te-ai astepta de la orice film. Fac aceasta comparatie tocmai pentru ca filmul trateaza cu la fel de multa seriozitate sfarsitul domniei reginei Elisabeta, cat si felul in care Shakespeare a devenit faimos publicand operele altui om.

Nobilul Edward de Vere (Rhys Ifans) are un talent real pentru scris, pe care il trateaza cu multa pasiune. Insa nu poate publica propriile scrieri pentru ca vremurile in care traieste fac ca aristocratia sa nu priveasca scriitorii sau artistii cu ochi buni. Insa solutia perfecta apare odata cu intalnirea dintre Edward si actorul aspirant la celebritate, William Shakespeare, un om capabil de orice josnicie pentru o clipa de faima.

O ipoteza cutremuratoare

Personajele centrale sunt prezentate in antiteza fata de imaginea populara sau literara pe care o cunoastem. Shekespeare, scriitorul despre care am invatat ca este un om scolit si manierat este descris drept un intrigant fara scrupule, care s-a nimerit la locul potrivit, in momentul potrivit. Acesta reuseste sa devina plauzibil in rolul de scriitor cizelat, in ciuda faptului ca este complet analfabet.  Elisabeta, stiuta de noi drept casta si corecta, este de fapt o vicioasa si o pacatoasa, cu trei copii nelegitimi si multe secrete intunecate.

Expert in efecte speciale de amploare, Emmerich nu se dezminte nici de aceasta data si trateaza cu multa spectaculozitate un subiect in care crede cu tarie. Filmul Anonim este unul destul de complex si se adreseaza mai cu seama publicului care savureaza scrierile Shakespeare-iene si inteleg contextul politic al epocii in care a trait. Cel mai interesant lucru este ca regizorul se bazeaza pe ipoteze valide, pe care le argumenteaza suficient cat sa crezi ca filmul chiar se inspira din fapte reale.