Sperietoarea/Scarecrow

scarecrow

Regie: Jerry Schatzberg

Actori: Gene Hackman, Al Pacino

Titlu original: Scarecrow

Filmele vechi au un farmec aparte. Poate datorita simplitatii vizuale care aduce in prim plan jocul actoricesc si dialogul. Poate datorita faptului ca te invita sa faci cativa pasi inapoi in timp pentru a vedea oameni care traiesc intr-un alt ritm, aparent mai bland, facandu-te sa iti imaginezi macar pentru cateva clipe cum e sa fii partas la asa ceva. „Sperietoarea” face parte din aceasta categorie de filme. Pelicula iti da ocazia sa gusti din plin o poveste sincera, o perioada lipsita de spectacolul tehnicii, dar bogata prin sentimentul de libertate oferit de visul american si, mai ales, interpretarea exceptionala a unor actori de prim rang ai Hollywood-ului, Gene Hackman si Al Pacino.

Pe o sosea pustie din California anilor ’70, doi pierde-vara se nimeresc pe aceeasi parte a drumuui, la autostop. Max (Gene Hackman) este un fost puscarias care viseaza sa isi deschida o spalatorie auto in Pittsburgh. A planuit migalos fiecare aspect al viitoare sale afaceri, a calculat cheltuirea fiecarui banut. Lionel (Al Pacino) este un tanar marinar care, dupa multi ani in larg, s-a hotarat hotarat sa se intoarca in Detroit pentru a isi vedea copilul. Nu stie daca este baiat sau fata, asa ca i-a luat cadou o lampa. In pofida incercarilor lui Lionel de a intra in vorba cu vecinul sau de sosea, Max il ignora. Este un dur, nu vrea compania unui caraghios care isi face exercitiile fizice pe marginea drumului. In momentul in care Lionel ii da ultimul sau chibrit pentru a isi aprinde trabucul, Max ii propune sa-i devina partener de afaceri. Cei doi pornesc spre Pittsburgh, urmand sa faca o mica escala in Detroit pentru ca Lionel sa isi viziteze copilul. Este inceputul unei neobisnuite prietenii…

Am vrut sa povestesc in detaliu scena de inceput a filmului, una foarte comica, pentru ca ultimele secvente te fac sa iti dai seama cat de mult contribuie aceasta la dramatismul peliculei. Intre doua momente distincte, dar nu foarte departate din viata a doi oameni au loc intamplari care consolideaza o prietenie adevarata, prietenie pe care realizatorii te-au pacalit sa nu o crezi posibila. „Sperietoarea” este un road movie clasic, condimentat cu experiente care, pe langa faptul ca pot sa te amuze, sa te surprinda sau te intristeze, sunt in primul rand experiente umane cu care relationezi usor. O aventura de o noapte, un scandal intr-un bar sau ispasirea unei pedepse in inchisoare sunt tot atatea ocazii pentru Max si Lionel sa ajunga sa se cunoasca si sa ne ofere si noua sansa sa ii descoperim.

Sperietoarea din titlul filmului este o metafora puternica referitoare la modul in care oamenii aleg sa se protejeze pe ei insisi de lucrurile negative din viata lor, fie ca sunt alti oameni, fie ca sunt pur si simplu situatii neplacute. Aceasta metafora este explicata chiar de Lionel: el este convins ca ciorile inceteaza sa mai strice recoltele pentru ca sperietorile le fac sa rada. Asa se explica si nevoia lui Lionel de a adopta permanent un comportament caraghios, de clovn – este mecanismul sau defensiv. Max, in schimb, evita dezamagirile prin violenta si incearca sa le tina departe prin rautate, fara a fi un om cu adevarat rau. Mecanismul lui Lionel isi va dovedi insa carentele in memorabila scena din Detroit. Din fericire, Max este alaturi el si e dispus sa faca orice pentru a il ajuta.

Cea mai mare surpriza pe care am avut-o vizionand „Sperietoarea” a venit de la Al Pacino. Actorul pe care il stiu eu si pe care probabil il stiti si voi are un stil riguros si o tendinta perfectionista de a obtine cel mai puternic efect. In „Sperietoarea”, Al Pacino este imatur, manifestarile sale sunt de o franchete neimblanzita, iar gesturile si reactiile sale ridicole nu fac decat sa desfiinteze cu foarte mare naturalete bariera dintre personaj si actor. Gene Hackman e irezistibil ca intotdeauna si se potriveste perfect rolului de morocanos agresiv care, in pofida tuturor incercarilor, nu poate sa ascunda faptul ca are un suflet mare.

Daca nu ma credeti pe mine ca “Sperietoarea” este cu adevarat bun, atunci poate cineastii care i-au acordat marele premiu la Festivalul de Film de la Cannes din 1973 va vor convinge.