Viata pentru sora mea

Regie: Nick Cassavetes

Actori: Cameron Diaz, Abigail Breslin, Alec Baldwin

Titlu original: My Sister’s Keeper

Pare greu de crezut ca zambetul inconfundabil al lui Cameron Diaz poate fi compatibil cu o poveste dramatica. „My Sister’s Keeper / Viata pentru sora mea” ne arata insa ca actrita poate duce mai multe roluri decat ne-am fi inchipuit dupa vizionarea unor filme ca „Charlie’s Angels / Ingerii lui Charlie” sau „There’s Something About Mary / Mary cea cu vino-ncoa”. Fara a fi o interpretare la nivel de Oscar, rolul facut de Cameron Diaz contine acea doza optima de implicare si pasiune, esentiala pentru a da filmului tonul potrivit.

My Sister’s Keeper / Viata pentru sora mea” ne face cunostinta cu familia Fitzgerald. Aparentele i-ar putea face pe multi sa creada ca este familia perfecta, insa aceasta presupozitie este eliminata pentru privitor inca de la primul minut, prin vocea Annei (Abigail Breslin), mezina familiei. Ea marturiseste ca motivul pentru care a venit pe lume nu este dragostea dintre parintii ei, ci necesitatea. Sora cea mare, Kate (Sofia Vassilieva), sufera de leucemie, iar parintii, Sara (Cameron Diaz) si Brian (Jason Patric), au conceput-o pe Anna prin metoda fertilizarii in vitro pentru a fi un donator perfect compatibil. Practic, corpul Annei reprezinta „piese de schimb” pentru sora ei cea mare. O decizie nu tocmai ortodoxa din partea lui Sara si Brian, dar care arata cel mai bine disperarea si suferinta unor parinti neputinciosi in fata unei boli nemiloase.

Am gasit premisa de la care porneste „My Sister’s Keeper / Viata pentru sora mea” socanta si inedita in acelasi timp, lucru care nu poate fi decat un plus imens pentru un film ce apartine genului drama. Desigur, premisa se topeste repede in firul narativ, lasand loc elementelor de profunzime, indispensabile de altfel. Satula de lungile spitalizari si de complicatiile cauzate de diversele operatii la care este supusa, Anna face economii si apeleaza la unul dintre cei mai cautati avocati din Los Angeles, Campbell Alexander (Alec Baldwin), pentru a o ajuta sa obtina dreptul de a lua propriile decizii in ceea ce ii priveste corpul. Campbell accepta insa sa o reprezinte pro bono si cazul ajunge in instanta. Actiunea Annei este contestata chiar de mama sa, avocata de profesie, care se intoarce astfel in sala de judecata dupa o lunga absenta pricinuita de boala fiicei sale.

In oricare alt film, acest plan al povestii al fi fost cel principal. In cazul filmului de fata, procesul intentat de Anna se afla de la bun inceput in planul doi, el fiind un pretext reusit de a scoate in evidenta starile care ii incearca pe toti cei implicati. Fiecare personaj dezvaluie la un moment dat modul in care boala lui Kate l-a afectat si schimbarile pe care le vede la cei din jur. Anna este sfasiata de durerea surorii sale, dar in acelasi timp vrea sa isi recapete dreptul la o viata normala si sa simta ca face cu adevarat parte din familie. Jesse (Evan Ellingson), cel de-al treilea copil al familiei, sufera de dislexie, insa parintii lui observa acest lucru prea tarziu. Mama este nevoita sa renunte la slujba si isi dedica intregul timp ingrijirii fiicei bolnave. Pe langa aceste dezvaluiri, filmul este presarat cu puncte cheie care declanseaza flashback-uri menite sa arate suferinte adanci, dar si putinele clipe de fericire ale familiei Fitzgerald si ale lui Kate. De asemenea, aceste flashback-uri au rolul de a sublinia relatiile dintre personaje, precum iubirea si grija pe care cei trei copiii o poarta unul pentru altul.

Capitolul la care exceleaza „My Sister’s Keeper / Viata pentru sora mea” este reprezentat de gama bogata de emotii pe care le ofera privitorului. Nimic nu se desfasoara pe un singur plan, toate actiunile au o cauza si un efect care se clarifica total spre sfarsit. Sara pare o mama absurda in relatie cu Anna, insa comportamentul ei indaratnic este dat de o disperare pur materna, care ii amorteste orice simt moral. La fel, Anna poate parea insensibila pentru unii prin procesul pe care il intenteaza parintilor, numai ca finalul ne releva ca demersul ei vine ca urmare a rugamintilor lui Kate, care nu mai suporta sa isi vada familia sfasiata de boala sa.

Actorii relationeaza foarte bine unii cu altii. Chiar m-a impresionat faptul ca, inca de la primele secvente, parea ca povestea a inceput sa se desfasoare cu mult inainte ca eu sa pornesc filmul, ca actorii au avut timp sa se cunoasca si sa stabileasca legaturi credibile intre ei. Mai exact, in „My Sister’s Keeper / Viata pentru sora mea” n-am intalnit actori, nici personaje, ci o familie reala, pusa in fata unei situatii zguduitoare.